tisdag 22 september 2015

Persongranskare Sandor/Ida

Ida

Ida är en 15 årig tjej som går i nian. Hon har blont hår och bruna ögon. Hon har lite, vad andra kallar det, ”slampiga kläder”. 
Hennes bästa vänner är Therese och Susanna som är rätt lika henne på många sätt.

Hon bor i en liten lägenhet i Stockholm tillsammans med sin mamma som är deprimerad. Hennes mamma ligger alltid hemma och gör ingenting. Det gör att Ida måste ta mycket ansvar, t.ex att handla och laga mat. Det visar att Ida är väldigt skötsam och omtänksam. Ida är uthållig eftersom hon står ut med sin mamma och sällan klagar.

På fritiden så festar gärna Ida, hon dricker nästan varje helg och röker ofta. Hennes vänner är likadana. Ida har många killar efter sig och har haft sex många gånger, så många gånger att hon har tröttnat på det. 

I skolan så är Ida den populära och de flesta vill vara som henne. Hon bryr sig inte om skolan och sina betyg alls vilket visar på att hon är lite lat och inte orkar med skolan.


Ida är trött på sitt liv och tycker att det mesta är meningslöst. Hon är trött på sina vänner och hon är rastlös.

Lego Mindstorm anteckningar

Lego Mindstorm- Wilma och Kajsa

27/8-Vi började med att ladda ner programmet, vi strulade lite men till slut gick det. Vi började också med uppgift ett som gick ut på att jobba med ljud.

28/8-Vi gjorde klart steg 1 med ljudet. Sen gjorde vi en massa steg och vi hade lite problem men sen så kom vi på att det blev en ny fil för varje sak den ska göra och hur man döper dem. Vi har börjat komma igång och det känns som att det ändå kommer gå bra. 
Anledningen till att vi inte förstod var för vi hade fått lite luddiga instruktioner och hade absolut inte fått något berättat för oss.

2/9-Vi började med att göra nian, mitt block ett. Vi hade lite problem med den eftersom att vi tryckte på fel sak. Vi har börjat namnge alla kombinationer så att det blev lättare att hitta dem på roboten. Det blev lite problem på tian(parkeringsplats) också men Klara hjälpte oss och den var högre upp än den i bilden och om man tryckte på shift kunde man dra en järnväg. Vi gjorde också 11(upprepa ljud), 12(registrera ljud) och gjorde 13(ljudkontroll).

3/9-Vi startade med 14(registrera avstånd). Vår robot(6) är tydligen sönder och körde fram en cm med något av hjulen framförallt vänster på varje sak som vi provade. Evelina hjälpte oss med att koppla i alla sladdar rätt, efter att vi märkte att det ena uttaget gjorde en motor mycket trögare. När sladdarna var rätt gick 14 bra. Vi gjorde också 15 som var avståndskontroll och gick utan problem. Vi lyckades också med att registrera en mörk linje. Vi följde också en mörk linje, vilket i princip var problemfritt. 

4/9-Vår robot var byggd fel efter att 8C hade haft deras lektion och vi hade mycket problem med att bygga om den. Vi hade problem med nästa steg(18 registrera tryck) eftersom att den var byggd på ett konstigt sätt. Vi påbörjade 19(stötfångarsensor) men det gick inte pga att roboten hade problem. Till slut efter många misslyckade försök så kunde vi få den att funka en gång. Den resterande delen av lektionen gick åt till att försöka fixa vår robot. 

11/9-Vår låda hade inte tillräckligt med delar så vi fick ta 13 små ploppar som används till att sätta på saker från reservlådan. Vi lånade till slut Klara och Olles byggställning och gjorde klart 20(träffa röd boll). Vi påbörjade dessutom 21, hastighetskontroll. 

16/9-Vi gjorde steg 21 som är hastighetskontroll. Vi klarade också 22 som var reagera på avstånd.

17/9-Vi tog bort några delar från roboten som vi satte i lådan. Vi gick in på toan för att göra reagera på ljus(23). Vi gjorde också 24 dvs rotationssensor. Vi kom till 25/58 på nästa steg.

18/9-Vi började från steg 25 och gjorde klart det. Den rullade bara 4 varv och det var mycket jobb för lite belöning. Vi bestämde oss för att göra en egen där vi kör 5 dm, snurra ett varv och sist spela något ljud. Det tog två sekunder att köra 50 cm. Den behövde 720° för att svänga 360°. Sedan sa den good morning. Wilma ville öva på saker hon själv gjorde, medan jag ville fortsätta på paletten. Då särades vi, jag tyckte dessutom det var bra eftersom att jag inte hade fått lika mycket träning som Wilma, då hon gjorde nästan alla steg.

24/9- Vi jobbade på provuppgiften som Magnus hade gjort för att hjälpa oss att öva inför provet. Den första klarade vi rätt så enkelt och det var bara tre steg. Då gjorde Magnus några extra tillägg så den blev svårare. På vår robot behöver man skriva in ungefär dubbelt så många grader för att den ska svänga den önskade mängden. Vi hade stora problem med en uppgift men det var eftersom att ett steg fattades i programmeringen.

25/9- Vi fick rita en egen bana, men vi valde en som Magnus tagit som exempel. Banan var rätt obestämd med längd och liknande, och det tog oss många försök att få svängarna rätt så att den körde rakt. Underlaget var inte heller bra då den halkade lite på marken och den inte är helt vågrätt med betongen i mellanrummet på golvet. Efter det gjorde vi en egen uppgift där vi skulle köra i en cirkel genom att svänga i bågar och sist spela något ljud. Det var svårt med att få en perfekt cirkel och att få den tillräckligt liten för att köra på den upphöjda delen vi gjorde så att den lättare kunde köra.

Andra tankar-
Något som var dåligt med detta arbetsområdet var att vi inte fick så mycket information. När vi började med arbetet så hade man hoppats på en liten genomgång av det vi ska komma att jobba med, men det fick vi inte. Vi hoppade bara rätt in i arbetet och förstod ingenting i början. Vi blev då tvungna att lista ut det mesta på egen hand.

Det var också extremt jobbigt att dela samma robot och delar med någon som inte var på samma ställe som oss. Vi ägnade en hel lektion till at bygga ihop en del som sedan nästa lektion var förstörd eftersom de behövde någon av delarna i vårt bygge. Då blev man irriterad och inte så motiverad att fortsätta. 

En annan sak som var jobbig var att vår robot inte alltid var laddad så när vi kom till lektionen hade vår robot inget batteri och det gick inte för oss att köra med vår egna robot.

Annars tyckte jag att arbetet var intressant och mycket lärofullt. Med tanke på att vår värld håller på att tas över av robotar så var det nyttigt och intressant med lite mer förståelse för hur det fungerar. Nu kan jag programmera en robot till viss del och har fått mer förståelse för hur man gör det.

Avslut optisk konst




Detta är min färdiga bild som jag ritade på ett A3 papper. 
Jag har ingen skiss eftersom jag har tappat bort den. Men jag vet att jag följde skissen eftersom jag jämförde med den stora bilden när jag var klar.

måndag 21 september 2015

Orka plugga

Plugga på vägen till skolan- I denna filmen så berättar någon att det är effektivt att plugga på vägen till skolan. Han vill berätta att det är smart och effektivt att plugga på vägen till skolan om man har den möjligheten. Att det kan hjälpa en att förstå och man kanske slipper göra en del av läxorna hemma senare.

Träna på att hålla fokus- Den här videon handlar om att hålla fokus när man pluggar. Hur man kan göra och varför det är viktigt. Ett exempel är att ta bort alla störningsmoment som man själv har kontroll över. T.ex mobil, tv, andra irriterande ljud osv. Man ska inte heller stressa upp sig över uppgiften för då blir man lättare ofokuserad av all stress. Man ska planera istället och ta det lugnt. På så sätt fokuserar man bäst.

Gör en sak i taget- Här visar en man att han kan fånga en boll i ett nät när han bara har en boll att fokusera på. Men när det är jättemånga bollar så kan han inte fånga alla eftersom han har så många att fokusera på. 
Han berättar de om att man bara kan göra en sak åt gången. Man kan inte fokusera på matte-, engelska- och biologiprovet på en och samma gång. Man måste göra det en sak åt gången för att kunna ta in informationen. Gör du allt på en gång så blir du bara ofokuserad och ingenting går in i hjärnan.

Använd verktyg som finns i mobilen- De berättar i denna filmen att mobilen oftast är ett störningsmoment. När alla kompisar försöker nå dig, när du spelar spel osv så stör det bara dig. Men om den används på rätt sätt så är det en bra tillgång.
Det som är bra med mobilen är kalender, timer, kamera, sökmotorer, radio, appar som ”glosplugg”. Det kan verkligen hjälpa en när man pluggar. 

Plugga i kortare pass- I denna videon så berättar en tjej om hur bra det är att plugga i kortare perioder genom att sätta en timer. Man kan alltså plugga i 30 minuter intensivt utan att fokusera på annat som mobilen. Sedan tar man en paus i ca 10 min. Det är då viktigt att sätta timern även i pausen så att det inte blir för lång paus. 

Utnyttja lektionstid på bästa sätt- Här berättar de om hur man ska utnyttja lektionstiden på bästa sätt för att utveckla sitt lärande. Det kan man göra genom att vara fokuserad, anteckna, vara aktiv och ställa frågor. De vill visa att det går att vara fokuserad och några tips på hur man kan utnyttja tiden. 

Alla kan lära sig plugga- Här berättar de att alla kan lära sig plugga på bästa sätt. Det handlar inte om talang och vem som vet mest, utan det handlar om att ha bra strategier för att lära sig.

Ta hjälp av varandra- Det är jättebra at plugga tillsammans med andra. Man kan diskutera saker som man inte förstår med någon som är på samma nivå. Man kanske också vågar fråga sånt som man inte vågar fråga en lärare.
Man måste dock hålla fokus om det är någon som man lätt pratar om annat med. 

Ett bra tips är att turas om och förklara för varandra för att få förståelse. Man ser då vad man behöver träna mer på och vad man redan kan.

Planera och sätt mål/hitta motivationen

Så planerar du din pluggtid- I den här videon så visar de hur man på ett bra sätt kan få struktur på sitt pluggande och planera bra. Det kan man göra genom att ha ett schema där det står när man ska träna, vara med vänner och när man ska plugga.

Förenkla skolarbetet med delmål- I denna videon så berättar de om hur smart det är med delmål när man lär sig. Och att man ska se lärandet som en trappa, att man går börjar längst ner och jobbar sig steg för steg uppåt. T.ex med glosor, man kan börja med att lära sig några glosor i taget för att det ska sitta.

Din skolgång kostar en miljon- I den här videon så berättar han om hur dyr och värdefull vår skolgång är. Att det är viktigt att man är seriös i skolan och att vi borde vara tacksamma för den möjligheten vi fått. Att inte slösa bort vår skoltid och utbildning med att tramsa och inte ta skolan seriöst.

Jobbiga lärare kan vara bra lärare- I denna videon så berättar hon om att även om en lärare tjatar och är jobbig mot dig så behöver inte det betyda att den inte gillar dig, utan tvärtom. Att den vill ditt bästa och att du ska lära dig på bästa sätt.


Läsning kan öppna världar- Här berättar de om att det är roligt och viktigt att läsa. Men också att om man ska läsa så måste man ha läsförståelse strategier.

onsdag 16 september 2015

ordelatare och illustratör Ida/Sandor

Förmer- Finare, bättre
Hon tyckte att den ena flickan var förmer.

Andäktig- uppmärksam, andlös, spänd
Hon såg andlös ut när jag berättade nyheten.

Vädjan- Bön, begäran, vädjande
Han vädjade efter svar, men ingen berättade.

Stint- spänd blick, intensivt
on tittade stint tillbaka på mig när jag kollade på hennes blus. 

Ömklig- Usel, eländig, ynklig
Han såg ömklig ut efter en vecka utan mat.  















Sandor, Valle, Babak och flera tränar fotboll i leran. De alla blir leriga över hela kroppen, fast de tycker bara att de är roligt. Babak går hårt på Sandor eftersom han inte gillar honom och tycker att han är en bög men Sandor bryr sig inte och skakar bara av sig det. 

onsdag 9 september 2015

Sammankoppling Ida/Sandor

I boken så är Sandors mamma danslärare. Min pappa är och har i flera år varit handbollstränare. De tränar inte i samma sport, men de båda lär ut en sport.


Ida och Sandor träffas på en chatt sida på nätet där de pratar utan att träffas i verkligheten. Jag använder många liknande sidor där man kan prata med kompisar online. T.ex Kik och Snapchat.  En skillnad var att de mejlade och hade inte lika direkt kontakt som jag brukar ha med mina kompisar, alltså att de inte svarade på varandras mejl omgående utan att det kunde gå några timmar eller tom dagar. Och när de skulle skicka bilder på varandra så var de tvungna att posta bilderna och kunde inte skicka de via mejlet vilket man kan göra idag hur lätt som helst.

måndag 7 september 2015

Nyhetsartikel

Pojke misshandlad på buss

Två 15-åriga pojkar misshandlade på tisdagskvällen den jämnåriga klasskamraten  efter att de känt sig provocerade. Det skedde på bussen mellan Nödinge och Göteborg. Pojkarna dolde händelsen genom höga ljud och list. Pojken som utsattes kom undan med lindriga skador men är fortfarande både upprörd och rädd. 

Vid 17-tiden igår såg polisen den skadade pojken komma gående på gatan. Han hade blåmärken på kinden och armarna och såg allmänt sliten ut, säger Mia Svensson som var en av poliserna som befann sig vid platsen där pojken kom gående. De hade förstås gått fram och frågat vad som hade hänt, svaret de fick anmäldes snabbt. 

Misshandeln doldes av skratt och högt prat
Pojken berättade om vad han precis blivit utsatt för på den långa bussresan in till stan. 
Efter att ha satt sig i lugn och ro på den då tomma bussen hade han efter några minuter stött på två av klasskamraterna som senare också visade sig vara hans mobbare i skolan. De båda hade satt sig i sätena bakom honom och sedan börjat prata provocerande med honom. 
Han berättade även att när de båda pojkarna vanligtvis pratar med honom sitter han bara tyst vilket var anledningen till att de kände sig provocerade när han plötsligt vände sig om och gav svar på tal. Vad de hade pratat om är fortfarande oklart, säger Svensson. 
Pojkarna hade blivit arga och puttat den ensamma pojken längst bak i bussen, gömt sig bakom ett säte och börjat slå honom med vad pojken beskriver som hårda knytnävsslag. Han hade skrikit men det hade bara dolts med skratt och högt prat av de båda pojkarna som inte ville att busschauffören skulle märka av det som skedde. 

Han hade tur att vi var där just då
När bussen anlände till destinationen så sprang pojkarna av bussen och försvann snabbt bort medan den utsatta pojken väntade på att de skulle försvinna och gick sedan av i hopp om att hitta en buss hem. Direkt utanför bussen stod då två poliser, Mia Svensson och hennes kollega som tidigare hade blivit uppringda och åkt dit för ett annat brott. Poliserna gick fram och frågade vad som hade hänt, fick svar och anmälde misshandeln. 
Hade vi inte varit där just då hade det nog blivit ännu värre för den utsatta pojken, han hade ingen aning var han skulle ta vägen, säger Mia medan hon klappar sig själv på axeln.

Pojkarna var lätta att hitta eftersom den utsatta visste var de bodde och de båda sitter nu häktade på polisstationen i Göteborg tills vidare.