onsdag 7 juni 2017

Kloning för- och nackdelar

10 för
-Man kan få nya och nästan exakt likadana djur som man tidigare haft för att höja produktionen av livsmedel. Höjd produktion av livsmedel innebär att vi människor får mer mat. Speciellt i u-länder kan detta vara bra då där är många som svälter ihjäl. Börjar kloning växa kommer det självklart främst ske i i-länderna, men när vi kommit tillräckligt långt i utvecklingen så kommer det förmodligen sprida sig till u-länderna där det är som mest behövligt.
Ett mer effektivt system vid produktion av livsmedel och jordbruk är väldigt behövande i vissa länder där de själv gör det mesta, vilket inte är särskilt effektivt. 
Så det skulle kunna leda till att produktionen ökade i hela världen och på så sätt färre som svalt.


-Det är en väldigt smart och nytänkande idé som kan leda mänskligheten framåt. Om inte bara växter och djur kan klonas utan även människor så kan det leda till stora fördelar för människor som lever.


-Det är relativt enkelt med all den forskning och utrustning vi har idag. Och fortsätter vi satsa på det kommer forskningen utvecklas extremt mycket med tanke på hur långt vi redan kommit, trots att det bara var drygt 15 år sedan det första riktiga kloningsexperimentet utfördes.


-Man kan lätt ersätta sjuka organ med en ”kopia” av organet. Detta är annars väldigt svårt att hitta genom att bara titta på de som är villiga att donera och att de även måste vara en perfekt matchning. Detta gör att väntetiden på ett nytt organ kommer förkortas extremt mycket och fler personer kommer kunna bli räddade. Organet är ju trots allt ditt egna organ vilket innebär att det kommer bli en perfekt matchning.


-Man kan även klona fram t.ex en arm ifall någon blivit av med en i en olycka eller liknande. Detta förenklar denna personens liv extremt mycket och personen kan till mycket högre utsträckning hjälpa samhället framåt en den kunnat med endast en arm.


-Med hjälp av att klona sina egna celler kan man snabbare läka efter man varit med om en olycka så som en bilolycka, eller om man t.ex dragit korsbandet så kan man läka det mycket snabbare och med mindre problem med hjälp av kloning. 


-Man kan testa olika mediciner och olika experiment på cellerna istället för att utföra djurförsök.


-Många tror att det finns en möjlighet att klona redan utdöda djur t.ex mammutar med dagens teknik. Det som blir svårt är att hitta en tillräckligt väl bevarad mammut där cellerna bevarats helt intakta. Annars är det kanske möjligt att man lyckas återskapa levande cellkärnor genom att pussla ihop många olika fragment av mammutens DNA-molekyler med ett stort antal andra komponenter som bygger upp en cellkärna. 
Man behöver även ett djur som är tillräckligt nära släkt med mammuten att det kan donera ett ägg för kloningen. 


- Det är en möjlighet för infertila par att skaffa barn med vissa liknande egenskaper som en själv. Visserligen kan inte båda föräldrarnas arvsanlag vara representerade, men en av de kan.





10 emot

-Det går väldigt ofta fel och statistiken är inte särskilt bra. Forskarna vet heller inte säkert varför det går illa vilket är ett dåligt tecken på att man ska fortsätta.

-Klonade djur har enligt forskningen visats ha kortare livstid än ett vanligt djur. Forskning man gjort på möss har visat detta. Och även fåret Dolly som var det första djur man klonade dog i förtid pga sjukdomar. Detta gäller rimligtvis även människor.


-Risken är stor att en klonad unge visar sig vara svårt missbildad. Ett missbildat barn har inte alls samma förutsättningar som ett vanligt barn. Detta gäller socialt, i skolan och på nästan alla andra fronter. Dessutom har man totalt misslyckats med att försöka efterlikna en annan individ. Och att forskningen visar att det finns en stor risk att detta ska hända tyder på att kloning inte är smartare än att föda ett vanligt barn.


-En klonad människa eller djur blir ändå inte exakt som den person man försökt klona den efter. Man kommer att ha nästan alla arvsanlag gemensamma med föräldrarna, men även miljö påverkar olika egenskaper extremt mycket. Alltså kan man lika gärna skaffa ett vanligt barn som har bättre förutsättningar än en klonad person.

-Kloning är en väldigt ovanlig process och kan skapa jobbiga etiska och emotionella problem. Framförallt hos människor vid olika scenarion.

-Ett barn som föds av kloning blir inte en egen individ vilket kan tyckas vara extremt viktigt, istället blir den som en tvilling till sina föräldrar. Detta kommer göra det svårt för barnet att finna sin egna identitet.


  • Det är en liten krock med naturen och världens grundliga uppbyggnad. I dagens samhälle är alla olika. Om man skulle med hjälp av kloning göra flera på något sätt liknande skulle kanske den vanliga människan bli utanför. T.ex om man klonar människor för att de ska bli smartare så blir den icke klonade människan kanske ”dummare” än de andra och därför utanför i samhället.
Det kan också bli så att klonade personer är ”perfekta” till skillnad från icke klonade personer och därför blir annorlunda behandlade i samhället.


-Det gör även att människor är extremt lika varandra och färre individer finns. Då en klonad person i princip har en tvilling är personen inte unik. Detta kan för vissa vara positivt men att vara en egen individ är väldigt viktigt för de flesta och detta skulle kanske påverka självkänslan och personligheten hos klonade personer.


-Att man med hjälp av kloning ska kunna påverka kön, ögonfärg och andra liknande saker är både bra och dåligt. Detta är väldigt positivt för många som gärna påverkar sina barn och inte vill få en överraskning av t.ex vilket kön det är. 
Nackdelen med detta är att det finns många som föredrar att få en pojke över en flicka och tvärtom. Det kan leda till att fördelningen av män och kvinnor i världen blir extremt ojämn. Blir den det utav detta har man rubbat naturens system och fortsätter man med detta under en väldigt lång periods sträckt över flera hundra år kanske det leder till att vi utrotas.


-Inom vissa religioner menar de att livet inte kan bestämmas över och att det är Gud som skall bestämma över det. Och i andra menar de att varje människa skall vara unik, ojämförbar och oersättlig. 
Att låta klona och därav kopiera en annan människa är alltså oetiskt inom religionerna. Det finns även de som tycker att utseende, personlighetsdrag och andra möjliga sjukdomar eller liknande ska avgöras enbart av de högre makterna och skall inte vara något man påverkar.






Källkritik






Innan jag började skriva argumenten till texten gick jag in på ne.se(nationalencyklopedin) och läste lite om kloning. Detta gjorde jag för att få en djupare förförståelse än den jag redan hade. Källan var inte användbar i mitt syfte att hitta ett eller flera argument, men den var användbar i det syftet jag använde den till. 
NE är ett svenskt kunskapsföretag. Detta är en väldigt bra och pålitlig källa. Alla artiklar är skriva av ämnesexperter och skribenter som i sin tur har sina källor väl formulerade och lättillgängliga på sidan. All information på sidan blir granskad och eftersom vår skola i sitt erbjudande att betala våra konto på sidan bekräftar att den är anpassad för skolarbete får jag ytterligare trygghet i att källan är pålitlig.
Källan var relevant då man fick en viss förförståelse för kloning och dess bieffekter. Det gav mig med andra ord en ytterligare insikt i ämnet och mina svar utvecklades. 



På denna sidan hittade jag argument både för och emot kloning, därför var den väldigt relevant.
Denna sidan har varken skrivit författare, datum eller något liknande. Därför är den egentligen inte alls pålitlig. Det jag gjorde var att jag jämförde den med två andra liknande källor varav en lite mer pålitlig då det fanns mer fakta kring utgivningen av den och den andra mer liknande denna källan.
Denna källan hade man inte kunnat använda på egen hand, men med hjälp av två andra källor gick det att ta en del bra information härifrån. 
Varför jag inte inte valde att använda mig av den mer pålitliga källan var för att jag hittade mer information på just denna sidan. Den övriga informationen som jag inte kunde jämföra med den andra källan läste jag noggrant igenom och jämförde med den fakta jag redan har för att se om det skulle kunna stämma.
Då informationen på sidan var väldigt lätt att förstå och där stod mycket var det synd att det var en så icke pålitlig sida. Jag hade gärna tagit mycket mer information från den än vad jag gjorde då jag inte kunde lita på allt. Det som jag inte hittade någon annan stans och som heller inte stämde överens med mina förkunskaper vågade jag inte använda mig av då risken att det var felaktig information var för stor.


På denna sidan fanns det en del fakta om kloning men framförallt förklarade författaren etiska dilemman som kan uppstå i samband med kloning. Detta gör även källan väldigt relevant då etiska dilemman kan vara en stor nackdel i frågan och därav ett starkt motargument till kloning.
Jag anser källan som mycket pålitlig och trovärdig då författaren är en utbildad molekylbiolog och även en vetenskapsskribent. Han har skrivit både högskole- och gymnasieläroböcker inom ämnena immunbiologi och molekylbiologi. Han har även skrivit den populärvetenskapliga boken ”Genetik, kloning och stamceller”. Detta tyder på att han är väldigt påläst i frågan och att man kan lita på källan.
Trots min respekt till författarens kunskap finns det en ständig risk kring sidor där en viss person får yttra sig fritt, vare sig personen är utbildad i ämnet eller ej. Denna risk är att personen väver in egna värderingar och kringgår fakta. Detta är dock inte ett stort problem just i detta fallet då jag endast använde källan för argument som rörde det emotionella hos människan och inte så mycket fakta.


På denna sidan hittade jag bra och användbara argument både för- och emot kloning. Den var väldigt användbar och relevant.
Sidan är en blogg för årskurs 9 elever för 2 år sedan. Detta betyder att källan inte är särskilt pålitlig. Det finns många olika inlägg med ungefär samma stuk på bloggen. Under inlägget jag valde att läsa fanns det en länk till informationen som tjejen som skrivit texten hade använt. Jag jämförde den informationen hon skrivit med den på den andra sidan, samt med en tredje källa jag själv använt mig av. Då de alla stämde överens med varandra valde jag att använda informationen ändå.
Eftersom hon tagit lite information från de olika sidorna valde jag att istället för att använda flera olika källor, att använda denna källan som jag nu visste stämde. På så sätt behövde jag inte byta mellan flera olika sidor utan hade den viktigaste informationen samlad på ett ställe.
När man hittar sådana sidor är det viktigt att man inte litar blint på de utan ifrågasätter och tittar på de källkritiskt. Det bästa sättet att göra det är att jämföra källan med en annan mer pålitlig källa.
Självklart är det ännu viktigare att vara källkritiskt till sådana källor om man ska skriva en faktauppsats än om man ska argumentera så som jag gjort.


https://gleerupsportal.se/gbook/v3/index.php?id=53
Ännu en bra och pålitlig sida är Gleerupsportal.se. Det är ett läroverktyg tilldelat elever där skolan och hemsidan har ett samarbete. 
Likt ne.se försäkrar skolan mig om att detta är en pålitlig källa genom att inte bara rekommendera den utan även att ge mig inloggning som jag använder dagligen och i många olika ämnen.
Sidan är skriven av Anders Henriksson som själv varit verksam som grundskolelärare och gymnasielärare inom bl.a ämnet biologi.

Sidan gav precis som ne.se en bra grundfakta till ämnet. Att läsa igenom informationen gjorde det enklare att senare förstå vad det stod på de andra sidorna. Det gjorde även det lättare att vara källkritisk och förstå vad som faktiskt stämde och vad som inte gjorde det. Har man ingen kunskap om ämnet sedan tidigare är det svårt att värdera en källa, därför var den extremt relevant.

Muskler power point

Musklerna pp



wikipedia- https://sv.wikipedia.org/wiki/Muskel
ne.se- http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/muskelsjukdomar

Hur fungerar/hur är organet uppbyggt?
Vilka sjukdomar kan drabba organet?



Muskel eller muskelvävnad är det i kroppen som gör det möjligt för oss att röra oss. Vi har muskler nästan överallt i kroppen. 
Eftersom musklerna sitter fast i skelettet så kan vi lätt skapa rörelser i lederna och kroppen. Musklerna utgör hälften av vår kroppsvikt vilket förklarar varför man kan gå upp i vikt om man styrketränar mycket.

Musklerna har lite olika funktioner och inte endast att ge oss möjligheten att röra oss. 
De ger även stadga åt skelettet och gör insidan mer kompakt och stabil, de skyddar de inre organen t.ex bukens muskler skyddar organen bakom. 
Musklerna ger oss även möjligheten att tugga, svälja, tala och att visa känslor i form av olika miner. De ger oss även möjligheten att kontrollera tarmens och urinblåsans tömning, vilket annars hade blivit extremt jobbigt.


Muskler innehåller framförallt vatten, men 20 % av muskeln är protein och därav den mest proteinrika vävnaden i kroppen. Ifall vi inte får i oss tillräckligt med protein så tar kroppen protein från musklerna. Detta visar på hur viktigt det är att få i sig protein för att få resultat om man styrketränar. Och även om man inte tränar är det viktigt att få i sig protein för annars kommer kroppen börja ta protein från lagret ”musklerna” och då blir de mindre och svagare.

En muskel består av muskelceller. De ligger långsträckta tätt ihop och hålls ihop av bindväv. Inuti dessa muskelceller finns det proteintrådar. Det är dessa trådar som skapar själva rörelsen i muskeln och när musklerna blir starkare är det antalet proteintrådar som ökar. I de båda ändarna av muskeln finns det senor som fäster den vid skelettet. 



SKADA

Ifall musklerna blivit överbelastade kan muskelfibrerna skadas, antingen är de bara skadade eller har de gått av. Då får man en blödning i muskeln, t.ex om man får en muskelbristning i lårmuskeln kallas de lårkaka. 

Du kan få en muskelbristning om du tränat för hårt, om du får ett kraftigt slag mot muskeln eller om du gör en plötslig rörelse. 

En mindre bristning läker ofta sig själv på ett par veckor, medan en lite större kan innebära att man behöver operera.


SJUKDOM

En av de allra vanligaste medfödda muskelsjukdomarna heter dystrofi av typ Duchenne. Den ärvs könsbundet vilket innebär att det uteslutande är killar som drabbas. Det beror på att sjukdomen finns i X-kromosonen som bara finns hos killar. 

Det viktigaste symptomet är nedsatt muskelstyrka, främst i bäcken- och skulderregionerna. 

Sjukdomen orsakas av att ett protein saknas i muskelcellerna och det finns ännu inga botemedel.

Geroge Orwell- Modernismen

Kilcka här

Olika konflikter, likheter och skillnader

1.Vilken eller vilka typer av konflikter har ni i gruppen?
Oktoberkriget- Religion, rättigheter
Iran-Irakkriget- Ekonomi, politik, religion
Kuwaitkriget Politik, ekonomi och land (konflikt om mark)
Apartheid- Etnicitet, politik
Kalla kriget- Politik

Likheter här är att det är vanligt att konflikterna/krigen handlar om politik, ekonomi och land. Detta är några av de faktorer som ofta utlöser krig och konflikter. Dessutom är religion väldigt vanligt. 

2.Vilka likheter respektive skillnader hittar ni i era konflikter vad gäller orsaker, förlopp och konsekvenser/följder?
Irak-Iran kriget och  Kuwaitkriget handlade om att länderna som var delaktiga krigade för att överta olika länder. I Kalla kriget, Kuwiaitkriget och Apartheid var det mer ett politiskt maktspel. 
Dock var Kalla kriget och Apartheid de enda konflikterna av de i våran grupp där det inte handlade alls om mark utan endast om makt.

Likhet- I Kuwaitkriget, Oktoberkriget och Iran-Irakkriget så var FN delaktiga och hjälpte till i arbetet med att förhindra och stoppa krigen bl.a försökte de begära fredsöverenskommelser mellan Iran och Irak. I Apartheid så påpekade de att de inte höll med om det som skedde och att det var ett grovt brott mot de mänskliga rättigheterna, men mycket mer än så gjorde de aldrig. 

Likhet- En likhet mellan Kalla kriget och Apartheid och en skillnad mot de andra krigen var att de aldrig helt bröt ut i krig. Kalla kriget var, som man kanske förstår på namnet, ett väldigt kyligt krig då de båda länderna aldrig riktigt attackerade varandra, men det räknas ändå som ett krig. Och Apartheid i sin tur var inte ett krig över huvud taget och bestod inte av några slag eller liknande utan främst av juridiska rasskillnader som skapades.

Likhet- I både Iran-Irakkriget, Kuwaitkriget och Kalla kriget spelade USA en stor och betydelsefull roll. I Kalla kriget var USA en av de inblandade och hade därför en väldigt stor del i kriget. Medan i de andra konflikterna så var deras roll att försöka lösa upp konflikterna likt de har gjort i väldigt många andra konflikter både innan och efter dessa. 
I Iran-Irakkriget var de till en början på Iraks sida, men detta planade sedan ut i att de var objektiva och alltså var på både Irans och Iraks sida. 

Likhet- Både i Kuwaitkriget och Apartheid tog yttre krafter tag i att lösa problemen då de inblandade nationerna inte klarade av det på egen hand. 
Under Apartheid var det flera länder som bojkottade sin handel med Sydafrika för att de inte stöttade deras politik och ungefär detsamma gällde för Irak när de borde ha lämnat Kuwait men inte gjorde det. Då släppte USA bomber över Irak och riktade in sig på elen i landet så att den till sist blev nästan helt utslagen i hela landet. Detta ledde till att landet inte hade någon el och behövde elektriker och liknande reparationsmöjligheter som man inte själv hade. I sin tur ledde detta till att de yttre länderna kunde sätta krav på landet för att dra sig ur Kuwait så att de skulle reparera elektriciteten.
En skillnad var dock att det som fick Irak på fall var när USA gick in i landet med sina trupper och det som fick Sydafrika på fall var endast det ovan nämnda med handelsblockaden. Alltså krävdes det ännu lite mer för at helt stoppa Iran-Irakkriget.

Likhet- En likhet mellan konsekvenserna av Kuwaitkriget, Oktoberkriget och Apartheid var att i Kuwaitkriget blev Kuwait friat och erkänt som en självständig stat och de svarta och minoritetsraserna i Sydafrika återfick sin plats i samhället. Alltså i båda konflikterna återfick de utsatta eller det utsatta landet den plats och rätt som de en gång i tiden haft. Såhär är det i och för sig i de allra flesta konflikterna som kommer till en lösning då konflikterna oftast beror på att ett land tagit över ett annat eller liknande.
I Oktoberkriget var det också relativt liknande då Camp David-avtalet var en konsekvens. Avtalet var att Israel och Egypten skev på ett fredsavtal. Alltså var det inte en konsekvens där någon fick tillbaka sin rätt så som i de andra konflikterna, men det var en konsekvens där det tagits till metoder för att skapa fred, likt de andra.

Skillnad- 
En skillnad mellan Iran-Irak kriget, Oktoberkriget, Kuwaitkriget och Apartheid var att i de första konflikterna som mer kan beskrivas som krig var det en hel den människor som dog till skillnad från Apartheid. I Apartheid dog det visserligen människor också, men inte på samma sätt, alltså i krig, och inte samma mängder.
De som dog under Apartheid dog främst då de blivit uteslutna från sjukvård och liknande samt hade sämre tillgång till mat, vatten och andra livsviktiga saker. De som dog under de andra krigen dog under slag istället, vilket skilde sig åt en del. Alltså skilde sig både antalet döda åt enormt mycket och även sätten de dog. 

Skillnad- Skillnaden mellan följderna av Kuwaitkriget, Oktoberkriget och Apartheid var stora. I Kuwaitkriget uppkom konsekvenser som t.ex miljöproblem då irakierna satte eld på en massa olja i Kuwait samt hällde ut i den Persiska viken. Först och främst fick de svårt att släcka alla bränder och det påverkade livet i vattnet där de släppt ut en massa olja en del.
Apartheid fick istället följder som att de svarta hade ett rejält underläge i samhället bl.a gällande utbildningen där de låg långt efter. Dessutom levde de svarta under sämre förhållanden vilket de hade gjort under ett flertal decennier, självklart hade detta satt djupa spår även om man tittar på det ur den fysiska aspekten, alltså att de som tvingats leva under dessa förhållanden nu var svagare på många sätt. Detta var ett problem som den Sydafrikanska regimen nu fick ta tag i. 
Alltså var konsekvenserna av konflikterna väldigt olika och de metoder so man tvingades ta till för att lösa problemen skiljde sig också åt en hel del.

3.Ni fick i era arbeten ge förslag på hur era konflikter kunde förhindras.
Diskutera i gruppen rimligheten i dessa förslag.
Hittar ni gemensamma nämnare i hur ni tänkt förhindra konflikterna.

Apartheid- Man hade fått förebygga rasismen redan från början för genom att t.ex skapa lagar som gjorde det omöjligt för den att expandera. Ett problem med detta var att de allra flesta makthavarna redan vid denna tiden var vita och själva, i de flesta fallen, höll med om att rasismen vara rätt.
Detsamma gällde slavhandeln som gjorde att rasismen blev ännu mer global och större. Hade slaveriet aldrig inskaffats så hade det förmodligen heller aldrig blivit som det blev.

Hade man velat förebygga Apartheid precis innan starten av det hade de yttre länderna fått agera tidigare. De hade fått agera likadant som de sedan gjorde fast redan innan konflikten bröt ut. Dock trodde man inte att problemet skulle bli så stort som det sen blev och man struntade i det då Sydafrika var en bra handelspartner som man inte ville förlora. 


Ett sätt att förebygga Oktoberkriget hade kunnat vara att ge judarna ett annat land. De största anledningarna till att konflikten blev så omfattande och fortfarande är det är för att landet som judarna blev tilldelat från början var muslimskt. Hade de istället blivit tilldelade t.ex ett kristet land hade konsekvenserna förmodligen inte varit lika stora. Ett problem med detta är att det inte finns så extremt mycket ytor att skänka bort och vart de än hade blivit placerade finns det en stor risk att det hade skapats konflikter. Dessutom hade det kanske inte varit möjligt att ge de ett kristet land i Europa under denna tiden då det va precis efter andra världskrigets slut och då var fortfarande en del av Europa nazistiskt och levde kvar i de gamla tankar och värderingar som funnits. 

Det sägs också att det hade varit en idé att ge judarna Israel (som inte då var en egen stat, men iallafall samma landområde) redan innan andra världskriget. Men problemet med detta är att på den tiden var judeförföljelserna inte så pass stora att man tänkte sig att ett land skulle behöva avsättas endast för de. Detta kom man på senare efter att förintelsen hade ägt rum. Därför hade det varit extremt svårt att förutspå förintelsens uppkomst.

En gemensam nämnare i hur jag och Evelina tänkt förhindra våra konflikter är att vi tyckte att den lösningen som sedan kom i bruk var bra, men att den skulle ha använts på samma sätt redan innan konflikten urartade. I mitt fall tycker jag att handelsblockaderna med Sydafrika skulle skett tidigare för att få ett slut på det politiska system som styre landet snabbare. Och i det andra fallet att man skulle gett judarna ett land redan innan andra världskriget. Dock ett gemensamt problem för de båda är att man omöjligt kunde förebygga att problemen skulle bli så pass enorma innan de brutit ut.


I Iran-Irak så sålde USA vapen till båda länderna under en längre tid och valde sedan endast Irak. Istället borde de ha valt att vara neutrala i kriget och istället försökt stoppa kriget.
I Apartheid så borde de yttre länderna ha gått in och löst problemen tidigare.
Alltså var skillnaden att i Iran-Irak så väntade de yttre länderna, eller i det fallet landet för länge att gå ur kriget och därav sluta det.

USA var främst intresserade av olja och pengar och det var därför de ett tag velade om vilken sida de skulle vara på i kriget. Till sist valde de att vara relativt neutrala, framförallt eftersom de inte kunde förutspå utgången av kriget och de ville vara på god fot med det segrande landet. 
Hade USA valt sida och istället för olja, makt och pengar fokuserat på att få ett slut på kriget hade det förmodligen tagit slut snabbare. Detta är dock svårt att säga eftersom de festa länderna i världen är väldigt maktgalna och egoistiska, vilket var problemet i detta fallet. Dessutom finns det ingen högre kraft som bestämmer över USA som hade kunnat vägleda de. Därfö8r blev utgången som den blev.


4.Diskutera i gruppen hur kunskapen om hur olika konflikter uppkommer kan användas för att dels förhindra framtida konflikter, dels skapa nya.
Man kan ju som bekant använda sig av historien för olika syften.
T.ex informationen vi har i det tidigare nämnda exemplet där Irak och Sydafrika uteslöts och pressades utav utomstående länder för att de skulle sluta med ockupationen och rasproblemen kan vi idag lösa konflikter bättre. Ifall någon liknande konflikt skulle uppstå (trots att en liknande konflikt förmodligen inte skulle få chansen att expandera så mycket i dagens samhälle) kan vi förmodligen lösa den på ett bra sätt med hjälp av denna metoden då den redan vid flera olika tillfällen använts och prövats. 

I Apartheid så tog yttre länder tag i att lösa problemet och utgången av det var positiv. Detta kan man ta hjälp av idag ifall det skulle uppkomma en liknande situation eller konflikt. Detsamma gäller förde andra konflikterna också. T.ex idag så skulle kanske USA agerat olika i Iran-Irak situationen där landet var en orsak till att kriget höll på så länge då de agerade fel och inte lyckades avsluta kriget, oavsett om det var deras intention eller inte. 
Alltså kan man se vilka metoder som har fungerat för att lösa olika konflikter och därefter använda de igen om liknande konflikter uppstår. 

Man kan även se tillbaka på gamla konflikter och se hur de gick tillväga samt vilka problem de hade. I nya konflikter kan man då med hjälp av den informationen förhindra att samma problem uppkommer i konflikterna.

Det kan även vara negativt i t.ex Hitlers fall. Om det skulle komma en liknande människa till styret så hade personen mycket information att ta från hur Hitler agerade och hur han på grymma sätt erövrade enormt mycket land och hur han på andra sätt övervann människors tillit, trots att han egentligen inte hade goda intentioner. 

T.ex har det dragits paralleller mellan Hitler och Donald Trump. Och att Donald Trump nu är USAs president kan ju i det fallet vara lite oroande då han har mycket makt.

Mellankrigstiden

so-rummet, boken

1. Redan innan andra världskriget bröt ut 1939 hade Hitler lagt områden under sig. Förklara vad som hade hänt genom att använda följande ord: Saarområdet, Rhenlandet, Österrike, Münchenöverenskommelsen och Molotov–Ribbentrop-pakten?
Hitler hade stora framgångar inom utrikespolitiken. Dock hade Saarområdet, som var ett gammalt tyskt område, ockuperats efter Versaillesfreden utav de vinnande länderna i det första världskriget. Men enligt fredsbestämmelserna skulle folket där rösta om vilket land de ville tillhöra. 90% röstade för Tyskland då merparten av invånarna faktiskt var tyska egentligen. Detta ledde till att området återförenades med Tyskland och det var en stor triumf för Hitler när detta hände. 

Detta var den första revolten Hitler och hans Tyskland gjorde mot Versaillesfreden. Att det gick så bra gjorde att han fick större mod att fortsätta erövra i Europa.

Det bestämdes också i fredsavtalen att Rhenlandet skulle vara avmilitariserat. Trots det marscherade tyska trupper in i området 1936 enligt Hitlers order. Hitler bröt mot det Versaillesfreden stod för. Bl.a då han genomfört en upprustning i landet av den tyska armén, dessutom i det tysta. Han gav även order om att flotta och flyg skulle upprustas. 
Året efter detta förklarade Hitler Tyskland fritt från Versaillesfreden. Framöver skulle han inte bry sig om fredsbestämmelserna.

Det var ingen som gick emot Tyskland och de man kunde tänka si skulle göra det var Frankrike. Men Frankrike var trötta efter den första Världskriget och insåg att de kanske hade varit lite orättvisa mot Tyskland i Versaillesfreden. Därför lät de de ta mer mark utan att göra motstånd då de tänkte att det kunde göra de mindre intresserade av att starta ett nytt krig. 

Hitler hade även större planer. De gällde grannländerna Österrike, Tjeckoslovakien och Polen. Nazisterna tyckte att de hade rätt till större livsrum.

Österrike var ett land som hade drabbats hårt av första världskriget och det fanns inte mycket kvar. Där fanns en del ekonomiska problem, det var ett politiskt oroligt land och demokratin hade avskaffats för att nu styras av en diktator. 
Dessutom hade Tyskland och Österrike samarbetat under första världskriget och var därför enade. Dessutom kom Hitler från början från Österrike och ville samarbeta med de.
Många i landet ville redan ansluta sig till Tyskland men detta var förbjudet enligt fredsavtalen. 
Det fanns ett nazistiskt parti i landet som medverkade när landet förlorade självständigheten.
1938 lät Hitler tyska grupper ta sig in i landet och då rensades alla som inte var för anslutningen till Tyskland ut. 
Detta betydde att Hitler och hans Tyskland hade tagit över Österrike.


Tjeckoslovakien däremot var ett ganska demokratiskt och fungerande land på de flesta fronterna. I landet fanns det dock tre olika folkslag, tyskar, tjecker och slovaker. Tyskarna bodde vid gränsen till Tyskland och de ville ansluta landet till Hitlertyskland. 

Detta liksom i Österrike hjälpte Hitler i hans försök att sätta ihopa länderna med det Tyska imperiet. Så han ställde krav på Tjeckoslovakien att det tysktalande Sudetenland skulle anslutas till Tyskland.

I september 1938 samlades Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Italien i München. Tjeckoslovakien hade inte fått någon inbjudan då Hitler inte ställde några nya krav på mark efter Sudetenland och det bestämdes nu att området skulle överlämnas till Tyskland.
Nu trodde alla att freden skulle fortsätta och enligt den brittiske premiärministern Neville Chamberlain skulle Münchenöverenskommelsen bli ”fred i vår tid”.

Hitler tog ändå över resten av Tjeckoslovakien och i mars 1939 blev den tjeckiska delen ett tyskt protektorat. Alltså att området skulle stå under tyskt beskydd. Den slovakiska delen blev en tysk lydstat.

När Hitler krävde att få en bit av Polen också så bestämde Storbritanniens och Frankrikes ledare sig för att hjälpa Polen. De litade inte längre på Hitler. 

Trots att Hitler och Stalin båda såg varandra som den främsta motståndaren bestämde de sig för att sluta en pakt. Pakten kallades för Molotov - Ribbentorp - pakten. Detta slog som en bomb för resterande världen då nazister och kommunister länge hade bekämpat varandra men nu skapade de en pakt.
Den var en överenskommelse om att inte anfalla varandra. De gjorde också upp en hemlig pakt som ingen fick reda på förrän senare. Den handlade om att de delade upp Östeuropa mellan sig. Polen skulle de dela på. 

Den 1 september 1939 rullade den tyska armen in på polsk mark och Frankrike och Storbritannien attackerade de som de lovat. Detta utlöste ett nytt världskrig.


2. Varför blev Stalingrad och el-Alamein vändpunkter i kriget?
Tyskland och Hitler stod år 1942 på höjden av sin makt och troddes vara ostoppbara. De hade mark över hela Europa och kändes som ett större land än någonsin förut. År 1942 vandrade tyska arméer in i Sovjet och mot Stalingrad där de mötte på tuffare motstånd än de förväntat sig. Motståndet var den ryska vintern. 
När den röda armén också gick till anfall riskerade en hel tysk armé att bli omringad. En reträtt hade räddat de, men Hitler gav order om att de skulle stanna och kämpa till sista man. 
Situationen för soldaterna var hopplös, de var utsvultna, utmattaed, plågade av kylan och ryska anfall kapitulerade tyskarna. En hel tysk armé hamnade i rysk fångenskap och de oövervinneliga tyskarna hade nu besegrats. 


De brittiska trupperna i Nordafrika hade trängts tillbaka till el-Alamein i Egypten. Den tyska generalen Rommel hade siktet inställt på Suezkanalen som var i närheten. Men tyskarna skulle aldrig få komma dit då de blev stoppade och besegrade utav den brittiska armén. Snart var hela Nordafrika befriat.


Europa började dela på sig
Det starka imperiet, Europa började splittras. Trots att Hitler fortfarande år 1943 behärskade i stort sett hela världsdelen så började saker och ting förändras och vissa delar började falla ifrån på olika sätt.

Italien kapitulerar
Efter striderna i Nordafrika som Tyskland förlorat hade en del italienare tröttnat på kriget och de valde att avsätta Mussolini. Italien kapitulerade, men tyska grupper höll Norditalien till krigets slut iallafall.

Invasionen i Normandie
Tidigt på morgonen den 6 juni 1944 börjar invasionen i Normandie. Det är för att få tillbaka de ockuperade områdena i Frankrike och befria landet från Tyskland. Efter att ha befriat Normandie fortsatte man in i landet och innan sommarens slut kunde man hålla ett bejublat intåg i ett fritt Paris.

Tyskland kapitulerar och kriget är slut
De allierade vandrade från olika håll in mot Tyskland. De hade bestämt att efter detta kriget så skulle de endast acceptera en total och villkorslös kapitulation. Inga nya fredsavtal skulle skrivas som det hade gjorts efter första världskriget.
I april nådde ryska och amerikanska trupper Berlin och möttes vid floden Elbe. Hitler begick självmord och den 7 och 8 maj 1945 kapitulerade de sista tyska trupperna. Det värsta kriget i historien var nu slut.


3.Varför är namnet Quisling känt över hela världen?
Vidkun Quisling var ledare för det norska nazistpartiet, Nasjonal Samling under kriget. Han hade redan innan kriget haft kontakt med Hitler och tillsammans med Tyskland styrde han Norge under ockupationen. 
Det norska folket vände sig emot honom som ledare och det nationalsocialistiska land han försökte göra Norge till. Motståndsrörelsen eller Hjemmefronten fick fler och fler medlemmar. 
Tyskarna och Quisling började arrestera, deportera och dödsdömma medlemmarna. 1300 norrmän dog i koncentrationsläger och flera hundra avrättades.
När Norge befriades dömdes Quisling till döden för landsförräderi. Han avrättades på Akerhus fästning, en plats där många motståndsmän avrättats. Idag finns där ett museum.

Varför Quisling är ett världskänt namn är för att efter krigets slut blev många som blev dömda för det de gjort under krigsåren. Många hade gått i tjänst hos de tysks erövrarna. Quisling blev ett gemensamt namn åt de alla förrädarna.


4. Vad hände i Sydostasien under kriget? Vilka var huvudmotståndarna? Vilka konsekvenser fick president Trumans beslut att fälla atombomben?
Japan attackerade Pearl Harbor som låg på Hawaii, där fanns mycket krigsfartyg och det var en av anledningarna till att japanerna valde att attackera just den platsen. Sådana fartyg som fanns där var extremt jobbiga att bygga och på denna tiden tog det mycket kraft, energi och pengar. Därför var detta en känslig plats att anfalla och gjorde USA extremt arga. Dagen efter förklarade USA krig vilket var deras inledning i andra världskriget.

Redan innan andra världskriget började hade Japan invaderat Kina, första gången i början av 1930-talet. De tyckte att områdena där tillhörde de. Detta gör flera länder upprörda bl.a Frankrike och Nederländerna som har en hel del kolonier i områdena och är rädda för att deras egna framgångar ska förstöras.

Kriget i Sydostasien och över Stilla havet fortsatte även när kriget började gå mot sitt slut. Japan hade fortfarande stora områden som de styrde över. Under sommaren 1944 tog USA övertaget i kriget till sjöss. Japans flotta och flygen var inte längre ett hot. Men japanerna försvarade fortfarande de landområden de tidigare erövrat.  Våren 1945 hade USA kommit så långt att en invasion av de japanska öarna nu var möjlig. Men en invasion skulle innebära ett blodigt krig med många amerikanska män dödade. Istället bestämde den amerikanska presidenten att en atombombskulle släppas över landet. 

Sommaren 1945 hade amerikanerna genomfört den första provsprängningen av en atombomb. Man insåg att det var ett fruktansvärt starkt vapen och att den kanske skulle få Japanerna att ge upp. Det var ett bra alternativ till att invadera öarna. 

När president Roosevelt dog i april 1945 så blev efterträdaren Harry S Truman och han fick ta beslutet om bomben skulle släppas eller inte.

Den 6 augusti släppte man den första bomben över staden Hiroshima. Bomben hade en extremt stor kraft och en tredjedel av stadens 300 000 invånare dödades eller skadades. Även en stor del av alla byggnader skadades eller förstördes.

Tre dagar senare släpptes en likadan bomb över staden Nagasaki. Detta ledde till att Japan gav upp och det andra världskriget var nu slut. 

Anledningen till att man släppte två bomber istället för en var dels för att avsluta kriget, men även för att testa bomberna. Bomberna hade olika sprängstyrkor och man visste inte riktigt hur de fungerade, därför ville man pröva de och se hur de kunde användas. Trots att man hade testat de i förväg kunde man inte riktigt förstå vilken sprängstyrka de hade och hur de skulle reagera i t.ex en stad oh bland människor.

Det var ett stort antal människor som dog vid bombningarna. Men det är många som tror att om det istället skulle blivit markinvasioner skulle ännu fler människor dött, och däribland amerikaner. Detta gjorde att USA bestämde sig för att bomba landet i hopp om att rädda sina egna liv och en hel del dödsfall skulle sparas.


5.Hur påverkades de europeiska kolonierna av kriget? 
När Japan gav upp började britter och holländare återvända till Sydostasien. Nu var de herrar över sina kolonier igen. Men japans framgångar i början av kriget hade visat att de västerländska herrarna faktiskt kunde besegras. 
Soldater som hade kämpat på brittisk sida i kriget återvände nu till sina hemländer som Indien och andra brittiska kolonier. På olika fronter i världen hade de kämpat för frihet och demokrati och nu skulle de kräva samma sak för sina hemländer.



*6. ”Kristallnatten” och ”den slutgiltiga lösningen” är två begrepp som hör ihop med Förintelsen. Förklara hur.
Redan innan det andra världskriget bröt ut fanns det extremt hat mot judar och man kan se spår av antisemitism flera hundra år tillbaka i tiden, redan vid medeltiden. De olika orsakerna till att judarna hade blivit så ensamt utpekade var att kyrkans företrädare uttryckte att det var judarna som hade dödat Jesus. Vid orostider blev det vanligt att makthavarna beskyllde judarna för det som skett. 
Judarna hade också alltid haft det ganska gott ställt, haft hög status i samhället och tjänat mycket pengar vilket gjorde att hatet växte ytterligare i samband med avundsjuka. 
Så fort Hitler kom till makten skapades det lagar riktade mot judar och andra minoriteter som gjorde att de fick det mycket svårt att livnära sig. De skulle isoleras från resten av folket. 
Hitler och nazistpartiet tyckte att de var mindre värda och inte hade samma rätt att vara en del av samhället. Ju längre tid det gick desto större blev hatet och till sist var döden det bästa alternativet enligt nazisterna.



Natten till den 9 november 1938, också kallad kristallnatten var den natten då nazisterna attackerade en massa judiska mataffärer och slog i sönder rutor och liknande. Över 100 judar dödades, 30 000 fängslades, över 1000 synagogor och andaktsrum brändes och 7500 butiker och lägenheter slogs sönder. Detta var endast början. 
Natten har fått namnet kristallnatten för det att glassplittrorna från alla de fönster som slogs sönder såg ut som kristaller när de låt på gatorna. Även synagogor, judiska hem och skolor förstördes under den natten. 
Detta var startskottet på förintelsen och efter detta var Nazityskland helt rättslösa.


År 1942 tog nazisterna beslutet om att ”den slutgiltiga lösningen av judeproblemen” skulle börja. Den slutgiltiga lösningen innebar att judarna helt skulle utrotas. Detta växte fram efter invasionen av Sovjetunionen när man inte längre hade resurser att ta ”hand om alla” de judar som fanns i de erövrade områdena. Detta gjorde att dödandet av de behövde ske med metoder hämtade från industrin. 
Man kompletterade koncentrationsläger med förintelseläger. Från koncentrationsläger, getton och uppsamlingsläger runt om i Europa fördes judarna till särskilda förintelseläger. 

På koncentrationslägren tvingades judarna jobba extremt hårt och de fick väldigt lite mat och sömn. Livet var oerhört tufft och både fysiskt och psykiskt jobbigt på koncentrationslägrena runt om i landet.

På varje läger fanns det en befälhavare och en del soldater eller liknande som skötte olika arbeten. Men man satte judarna själva i arbete och de fick göra sådana saker som att transportera och bränna liken.

Väl på förintelselägren så skickade man in judarna i stora grupper in i ”duschrum” men istället för rök så forsade det ut giftiga gaser. I de rummen dog judarna och när varnade en av de i rummet var döda så öppnades dörrarna och liken lastades ut och fördes till stora brännugnar där de brändes. 

Dock var inte judarna de enda offrens som många i efterhand tror. 
Hitler hade en teori om att Tyskland skulle bli ett tusenårsrike och i de planerna fanns det fler folkgrupper som inte hörde till. 
De politiska motståndarna, alltså de som inte höll med nazistpartiet, Jehovas vittnen, romer, homosexuella, kommunister och de psykiskt eller fysiskt handikappade. 
Skillnaden var att målet med att döda judarna var att helt och hållet utrota de, de andra skulle bara dö för att de sågs som mindre värda än andra och för att de inte hade något i ett starkt och kraftfullt land och göra. 

Både ”kristallnatten” och ”den slutgiltiga lösningen” var värdigt avgörande bitar i förintelsen. Förmodligen hade förintelsen ägt rum även om Kristallnatten inte hade hänt, men det var ändå den natt som gjorde att förintelsen bröt ut på riktigt.
Den slutgiltiga lösningen är ju i princip samma sak som förintelsen och även om man inte kommit på denna lösningen hade extremt många judar dött ändå eftersom judehatet var så starkt.


7. Resonera kring orsakerna till att inte fler i Europa protesterade mot hur judarna behandlades.
Första gången judarna råkar illa ut är för att de som vill förtrycka judarna anser att det var deras fel att jesus dog. Anledningen till att man pekar ut judarna som syndabockar är för att det var romarriket som styrde över Palestina. Judarna var en stark religiös grupp i Palestina och de gick emot Jesus när han sa att han var Gud son. De ansåg att han ljög, i deras väntan på Messias. Hans anhängare var främst judar och detta gjorde de resterande judarna arga på honom. Jesus var alltså ett hot mot Judendomen och de ansåg även att han var en lögnare. 
Detta gjorde att judarna efter detta varit mer eller mindre förtryckta, och inte omtyckta av de kristna. 
Man anklagade de för många andra saker och försökte få judarna att konvertera för att utrota religionen. 

Judarna var redan illa omtyckta runt hela Europa innan andra världskriget började och det var en av anledningarna till att det var så få som reagerade starkt på förintelsen.

När nazisterna satt vid styret i Tyskland var det många som påverkades och till slut fick samma åsikter som nazisterna, trots att de egentligen inte hade det från början. Hitler bl.a var en mycket bra talare och övertalade extremt mycket människor till att bidra vid förintelsen.
Och de som fortfarande höll kvar vid de gamla åsikterna vågade i de allra flesta fallen ändå inte göra något.

Tyskland och nazisterna var väldigt brutala. Alla som visade det minsta emot de blev dödade eller fängslade. Dessutom fanns det en organisation som hette Gestapo som var den hemliga statliga polisen i Tyskland. Det var civila poliser som var ute i samhället för att se till att ingen talade eller agerade på något sätt som skulle kunna vara farligt för staten. Blev man tagen av Gestapo väntade samma straff.
Detta gjorde att människor var rädda för att säga emot och de vågade inte heller skapa grupperingar emot förintelsen då man hade svårt att lita på folk. Även om man lyckades skapa en liten grupp eller på annat sätt hitta en möjlighet att sätta emot nazisterna så fanns det knappt någon möjlighet att stoppa de och det var svårt att rädda några judar över huvud taget. 


Hitler var ju trots allt demokratiskt vald och även i många utomstående länder så som Sverige så höll folket med om att mycket var judarnas fel. Trots det höll Sverige sig utanför kriget och det var ett av huvudmålen under hela krigets lopp.