fredag 9 september 2016

Planera en vandring

På min friluftsaktivitet ska jag och en kompis gå på vandring i skogen på ca. 2,5 mil och bo över i en natt i tält. Utöver detta ska vi paddla i en å som finns i närheten. Självklart ska vi även laga mat.
Med tanke på att detta skall göras under nästa sommarlov så kommer det förmodligen inte vara speciellt kallt men det kan börja regna. Men inga större väderproblem räknas det med vilket underlättar extremt mycket. När man ska vara ute i naturen så mycket så är man väldigt beroende av vädret och om det t.ex är snö och is blir allting mycket svårare likaså om det är storm, regn och åska eller liknande. Självklart kan för mycket värme även var jobbigt då man lätt blir uttorkad, solbränd, varm och svettig. 


Viktigast av allt är packningen då det är där du har alla grejor som du behöver såsom kläder, mat, utrustning osv.
Och för att börja med kläderna som är väldigt viktiga då du skall vara ute hela tiden och vill ha ”kläder efter väder” samt slippa bära med sig för mycket grejor i onödan.

Denna utflykten är helt okej enligt allemansrätten då vi endast tältar en natt, och inte på någons tomt. Vi rör oss fritt i skogen, men undviker privat mark och om vi eldar så gör vi det på rätt sätt och på avstånd från bostadshus.
Rätt sätt vid eldning är att antingen elda på en anordnad eldplats, men annars är det viktigt att det är grus eller sand som underlag. Att man inte eldar på en bergshäll då de kan spricka. Man ska ta hänsyn till vinden och göra så att elden inte kan sprida sig genom att t.ex sätta stenar runt om. När man lämnar elden ska den vara helt släckt och ingen rök skall finnas kvar. Är det rök ska man hälla över mer vatten.

Kläder
Därför ska jag packa ner ett par skor som är bra att gå i vilket är extremt viktigt då man ska röra på sig hela tiden och skoskav eller dylikt inte är att föredra. 
Jag tar med mig ett par strumpor, både tjocka och tunna beroende på väder. 
Till benen tar jag med mig ett par sköna shorts. Jag tar även med mig ett par löpartights, som är perfekta att ha om det är runt 12-17 grader eller varmt men regnigt.
Är det för kallt för att ha endast löpartights så har jag också ett par överdragsbyxor. Dessa 3 par byxor skall tillsammans klara av alla de väder som sommaren har att erbjuda utan att man ska behöva frysa eller vara för varm.
Till överdelen har jag med mig en t-shirt, en långärmad ”löpartröja”, en kofta och en tunnare ”vårjacka”. Dessa skall också tillsammans klara av alla de väder som kan erbjudas.
Vi har också med oss vattentäta ytterkläder,alltså byxor och jacka till paddlingen, men använder samma gåskor då de också är vattenavstötande, och ett par gummistövlar är tunga och stora att packa med.
Utöver detta tar jag med mig en hatt ifall det blir soligt.


Praktiskt när man ska sova
För att göra det så praktiskt och bekvämt som möjligt när jag ska sova har jag packat ner ett liggunderlag och en sovsäck. Det var inte möjligt att packa med en kudde då den tar för mycket plats så istället kan jag ta några kläder och lägga i en tygpåse eller på annat sätt lösa det. Detta är inget problem. Det viktigaste under natten är att inte frysa. Därför vill man ha isolerat innanför sovsäcken. Det betyder att värmen skall inte gå ut och ingen kyla ska komma in. Också viktigt är att inte gå och lägga sig med blöta kläder då det gör det mycket mer obekvämt och svårare att sova. Istället ska man ha de kläder man ska sova i, i en vattentäck påse så de garanterat är torra när det är dags att gå och lägga sig. De kläder jag väljer att ha på mig under natten är ett underställ och ett par strumpor. Hade det varit i vintertid kunde man tagit ett par tjockare strumpor och kanske t.om vantar. 
En bra idé om man fryser är att ha en flaska (som håller värmen, nästintill en termos) med kokande vatten i. Denna kan man stoppa in i sovsäcken och lägga på de ställen som är kalla.



Risker och säkerhet vid paddling
Vid paddlingen har vi inga speciella kläder, alltså har vi inte tagit med regnkläder då väderprognosen visar att vädret skall vara fint. Ifall det mot förmodan regnar får vi antingen byta aktivitet eller helt strunta i den, eller om det bara regnar lite är det möjligt att genomföra detta ändå.
Vi har hittat ett ställe där man kan hyra paddlar och kanot på ett ställe och sedan paddla och lämna in de på ett annat längre fram i leden. Detta gör det mycket smidigt för oss då vi slipper ta med oss egna redskap. Det viktigaste att tänka på när vi paddlar är säkerheten. Detta betyder att vi självklart har flytväst på oss ifall olyckan skulle vara inne och vi trillade i. Vi har våra mobiler inuti plastpåsar så de ska slippa undan vattenskador. Och så har vi våran packning fastspänd i kanoten så att den inte skall försvinna om kanoten vänder eller annars ramla ur vid mycket vind eller liknande. Att också föredra är vattentäkter packning då det annars skulle bli extremt jobbigt att hantera packningen efter den blivit genomvåt.
Även våra kläder är vattentäta, och vi skulle klara oss fint om vi ramlade i.

Ån är väldigt smal längst hela den vägen vi skall följa så vi kommer under hela tiden vara nära land vilket är en fördel ifall man ramlar i.

tisdag 6 september 2016

Insändare- elevernas inställning är problemet

Insändare-http://www.expressen.se/debatt/elevernas-installning-som-ar-problemet/

Jag håller för det mesta med åsikterna som framförs i denna texten. 

Jag tycker att det i många fall är elevens fel om det inte går bra för den i skolan. Eleven har ett eget ansvar att jobba och kämpa för bra resultat och ett bra betyg i skolan. Om eleven istället väljer att sitta med sin mobil eller att göra annat under lektioner får den skylla sig själv och har ingen rätt 
att skylla på en lärare eller skolsystemet.
Det viktigaste är att eleverna inser att de själv måste kämpa för att kunna nå bättre resultat. Lärarna är där för att hjälpa, men de kan inte göra jobbet åt en för då lär man sig inget.

Eleverna i Sverige borde istället för att slösa bort sin studietid på mobilen eller att prata, använda den på det sätt den skall användas på. De borde också förstå hur lyckligt lottade de är som får gå till skolan varje dag gratis. I många andra länder har barn inte möjligheten att gå till skoan över huvud taget. Och trots att det ibland är jobbigt bör man uppskatta det och inte klaga. 


Jag håller även med om att det är tungt för de elever som försöker. Detta är en situation jag själv känner igen mig i. Ifall det ofta är stökigt på lektionerna och det är många som istället för att jobba väljer att göra annat, som även jag tycker är roligt, är det mycket svårare att fokusera på det man ska. Jag försöker alltid göra mitt bästa och hålla mig fokuserad när jag är i skolan, för att sedan när jag kommer hem göra annat. 
Men detta blir mycket svårt när man är omringad av personer som inte har samma ambitioner som mig och det tar mycket energi från mig.

Dessutom tar det även mycket energi och tid från läraren att få ordning på elever som är stökiga och att hjälpa de som inte själva klarar av det. Detta tar mycket tid från de elever som försöker jobba och också behöver lärarens hjälp. De får kanske inte den hjälp de behöver och når kanske inte upp på den nivån de behöver.

Därför tycker jag det är extremt viktigt att få eleverna att förstå hur viktigt det är att göra sitt bästa i skolan eftersom det inte bara drabbar de själva utan även klasskamraterna.


Det skolan kan göra för att iallafall försöka få det att bli bättre är att försöka få en bra stämning i klasserna. Desto fler i en klass som är studiemotiverade, desto mer påverkade blir de i klassen som inte är det. Och är det mer än hälften av en klass som inte är motiverade över huvud taget så påverkar de de elever som fortfarande försöker på ett negativt sätt. 

Därför kan lärarna försöka höja standarden så gott det går men eleverna har alltid eget ansvar, och detta är omöjligt utan lite motivation hos eleverna.

måndag 5 september 2016

Pluggkoden avsnitt 1

•Känner ni igen er?
Jag känner inte igen mig i hennes situation, men jag kan känna igen mig i att det kan vara svårt att plugga och hitta motivationen att göra det.
•Vet ni någon annan som är om Rihem?
Ja det vet jag, en del av mina vänner är ungefär som henne och har samma inställning som henne.
•Fick du någon något pluggtips? Vilket?
Jag visste redan att det var bra att associera och koppla ihop ord eller meningar med bilder för att få en större förståelse, men de visade bra sätt att träna på det.
Jag fick även tips om att man kan gå en minnespromenad för att minnas olika saker t.ex när man ska lära sig händelser i kronologisk ordning.
Och att man ska repetera efter 10 minuter, 1 dygn, 1 vecka, 1 månad och 6 månader för bästa inlärningen. Vill man lära sig något för livet så är det så man ska göra.
Även att man ska sova mycket för det är då en hel del av inlärningen sker.
•Om inte: Hur brukar du göra när du pluggar?
Pluggar jag till ett prov så brukar jag läsa igenom mina anteckningar flera gånger. Finns det några speciella frågor som kommer på provet så kanske jag försöker svara på de utan att se texten.
Pluggar jag på glosor så brukar jag träna på glosor.eu eftersom det är ett bra sätt att träna och man lär sig verkligen. Man får då se antingen på svenska eller det andra språket och ska skriva in det motsvarande ordet eller meningen.

fredag 2 september 2016

Mojo- Growth mindset

Season 1/Episode 4
1 What are neurons and how do we make connections between our neurons?
Neurons are tiny bits in your brain. Whenever they connect they send out electrical signals back and forth. Id it wasn´t for these neurons we wouldn´t be capable to doing anything at all. Whenever we do a movement or have a thought these neurons connect.
To make new connections we have to try new things and challenge ourselves.
2 Think of an example where you made some new connections in your brain. What were you doing?
Everyday in school I learn new exciting things and at those times i make new connections.
Also whenever I try a new movement or learn to do something new with my body, like when I learned to bike orwhen I learned different movements in handball.
What can you do this week to make some new connections? Set one specific goal.

I wan´t to learn some new words while reading so therefor i will read a book or something similar to that.


Extra task 2: Translate these sentences from the first episode.a Nothing made sense any longer.
Inget är logiskt längre.b Mojo had a devastating thought.
Mojo hade en förödande tanke.c The only reasonable thing to do was to pack his things and leave for ever.
Den enda tänkbara saken att göra var att packa hans saker och sticka för alltid.d I have no choice.
Jag har inget val.e You're either born smart or you're not.
Du är antingen född smart eller så är du det inte.f It's ridiculous!
Det är löjligt.g They discovered an incredible secret.
De upptäckte en otrolig hemlighet.


Season 1/Episode 51.What does it feel like when something is too challenging? Is it wrong that we feel this way?
It feels bad and you get very sad and lose all the motivation you had to do it. It also feels like you´re stupid and don´t understand anything.
2.What kind of attitude should we take on when facing a challenge, and why is that important?
We should be very positive and have a good attitude. If you enter a hard project thinking you won´t make it and that you only will screw things up it won´t go well. But if you enter it thinking that it will go great and that you´re very good at it and so on it will go a lot better.
It´s important because if you tell yourself that you´re bad at it and that it will never work your self-esteem will sink to the bottom and you won´t ever believe in yourself and in the fact that you'regrat at different things. 

3.When taking on a challenge, it's okay to ask for help or to take a break to reflect, like Mojo did! Does this mean we aren't growing our brain anymore?
No it does´t, because if we ask for help from a friend that helps us, that might teach us something. If our friend knows something I don´t and tells me about it, then I learn it. And every time I learn something my neurons are connecting and my brain is growing.


Season 2/ Episode 1
1 What is a dip? 
A dip is when you are going to do a project and you start off very motivated and excited but then after a while you get stuck. When you get stuck and the motivation and excitement disappear you are in the dip.
2 Where/what situations might we encounter a dip in? 
When I write on a project and at the beginning I have a good flow and I know what I´m doing. But after a while I can´t find anymore information and I don´t know how to continue the writing to make it good. Then I´m in the Dip stage.
3 What kind of emotions accompany a dip, and how can we
stay positive?
Some of the emotions that might appear when we are in the dip are sadness, anger and you might feel hopeless.
To stay positive you have to keep trying to make things work and get back on the right path. 
To do that you might have to restart some things. For example if you are writing on a project and you get stuck you find some new sources and maybe rewrite some things to make it easier to keep going.


Season 2/Episode 2
1.What should you do when you make a mistake? 
You should stop to reflect on what went wrong. If you can see what you did wrong and how you can make it better the next time your neurons will connect and your brain will grow.2.What will happen if you continue to repeat this process? Try using the word "neuron" in your explanation! 
If you continue to use this process your brain will grow. Because every time you stop to reflect on your mistakes your neurons connect and makes the brain grow.3.So how do we escape the dip?
To escape the dip, which is the stage you´re in when you don´t know what to do, you have to see what´s wrong. Instead of just getting frustrated and sad over the fact that you can´t move forward you have to stop, think about what went wrong and make it right again. Maybe you have to restart or just make a small fix.


1.How does it feel to escape the dip? Can you have more than one dip? 
It feels great to escape the dip. It´s a great relief and you get very happy. You also get new motivation to continue the project instead of giving up. 
Of course there is a possibility of being in a dip more than once. But when you´ve figured out how to get out of the dip once, it gets easier to do it the second time.
2.Often we want to be the best at what we are doing. Instead of comparing our success with others, what kind of attitude can we have? 
Instead of seeing why we aren´t the best we should se what was good with our project. 
What did I do good this time? What has improved since the last time I did this? What do I have to be proud of? And how can I keep getting better?
3.In the video, Mojomus Edison says that failing is "learning new ways to improve." What does that mean?
It means that when you do something bad or make a mistake it shows you how you can do it better. Because when you fail you know that what you did wasn't good and that you should´t do it again so instead you do something different the next time. That means you've improved since you´re not making the same mistake twice.

tisdag 30 augusti 2016

Du måste öva för att bli bra

När övar jag läsning?-

Jag övar på att läsa framförallt i skolan, i de allra flesta ämnena. T.ex när jag läser olika texter eller uppgifter som jag ska göra.

Även när jag läser böcker både hemma och i skolan tränar jag mycket på att läsa och jag veta att det absolut bästa för att förbättra sin läsning och sitt ordförråd är att läsa böcker. Därför har jag även försökt börja läsa mer än jag gjort innan då jag förstått hur bra det är och hur det kan förbättra mina resultat.
För att utveckla mitt ordförråd så kan jag stan och slå upp svåra ord ifall jag inte förstår. Och jag försöker även läsa snabbt och samtidigt få in allt för att kunna få ett bättre flyt i läsningen.

Jag läser även väldigt mycket på nätet. T.ex när jag skriver med mina vänner, när jag går igenom mina sociala medier eller när jag läser olika artiklar på nätet.



Frukost-

Min frukost varierar lite från dag till dag men det jag oftast äter är en macka med ost, yoghurt med flingor och ett glas juice.
Jag äter frukost för att jag ska klara av en hel dag i skolan. Jag vet att jag blir väldigt hungrig de sista lektionerna innan lunchen även om jag ätit frukost och inser då hur illa det hade varit ifall jag inte ätit det varje morgon.
Man märken också skillnad i hur mycket man kan koncentrera sig och hur bra man presterar under den dagen och t.ex hur låg energi man har innan man ätit lunch vs efter man ätit lunch. Och att energi och man är extremt viktigt för att klara av skolan på ett bra sätt.

torsdag 25 augusti 2016

Orsaker till första världskriget

När man i de olika länderna insåg att det kunde komma att bli krig inom kort framtid så skapades det fredsgrupper. Det var de personer som inte ville ha krig och därför istället försökte göra allt för att motverka detta. Men krigets krafter var starkare och ett par olika faktorer fick det att falla över åt det andra hållet. 

Tillexempel så fanns det redan lite olösta och svårlösta konflikter mellan länderna. 
Även nationalismen i länderna skapade nya konflikter. Alla var så pass nationalistiska och icke kompensationsvilliga att det skapades ännu fler konflikter bl.a annat om mark.

Risken för krig var stor och soldatstyrkorna och vapen var stor så det skulle bli ett stort krig. På den här tiden fanns det bara ett sätt at kriga och det var på marken. Man hade inte några stabila sätt att kriga i luften eller med t.ex robotar, dock fanns det de som försökte med ballonger, fast det misslyckades. Så man behövde utbilda och ha mycket män och man laddade upp inför krig genom att träna upp soldaterna och köpa fler vapen. 
Så fort ett land började med kapprustning så tänkte de länderna som kände sig hotade att de också behövde göra samma sak för att inte falla för långt efter ifall de skulle bli attackerade. Detta ledde till en spiral av upprustning som var svår att bryta.
Det positiva med detta var att det även ledde till fler arbeten både för män och kvinnor. För männen kanske som soldater eller under andra positioner inom kriget. Men även kvinnorna fick mycket att göra. Med tanke på att de allra flesta män var ute i krig så fick kvinnorna ta över deras jobb i fabriker, med transporter, inom jordbruket eller på vapenfabriker. Man trodde på många ställen att detta skulle vara ett stort framsteg och fortsätta vara så, men så fort männen kom tillbaka fick kvinnorna lämna sina jobb igen. 
Dock hade det under kriget uppkommit nya yrken så som kontorist och telefonist. De yrkena fick kvinnorna behålla då männen aldrig utfört de jobben.


Ledarna i respektive länder insåg också att det skulle bli bäst om man under kriget var allierad med de andra länderna. Så länderna skapade allianser och ententen (Storbrittanien, Frankrike, Italien Ryssland 19-15-1918 och USA från 1917) och centralmakterna (Tyskland, Österrike-Ungern, Italien till 1914 och Osmanska riket från 1914) skapades. Detta bidrog självklart till ännu mer spänningar och hat mellan allianserna.

År 1914 var inte demokratin och rösträtten som den är idag. Inga kvinnor och endast de män med bäst inkomst fick rösta. De som styrde i Europa var bl.a kungar, kejsare eller delvis folkvalda parlament. 
Detta systemet gjorde inte samhället demokratiskt och de som satt på makt hade full rätt att bestämma. Att det såg ut såhär gjorde att folket inte hade något att säga till om över huvud taget och de som kämpade för fred blev totalt ignorerade.


Imperialismen i de olika länderna var stor och de flesta länderna var sugna på mer mark, makt och kolonier och de tänkte mycket lite på konsekvenserna. Man tänker att det ska ge mer resurser, militär makt, naturtillgångar och i vissa fall slavarbete som kan vara nyttigt och användbart vid ett krig. 
När man koloniserar ett land tar man allt de har, landet blir lämnat med inget. Det landet som koloniserar tar resurserna och säljer de, och tar då alla pengar själv. Detta betyder att man ökar och utvecklar handeln i landet vilket leder till mer stabil ekonomi i moderlandet. En stabil ekonomi leder i sin tur till massa saker, men bl.a framgångar inom tekniken, samhället och i detta fallet starkare militära styrkor vad gäller män och vapentillgångar.

Så detta har lite att göra med kapprustningen, alltså att man förberedde sig för krig genom att erövra makt.