måndag 1 juni 2015

Reflektion NO- ett arbete jag blev nöjd med- Ett litet ekosystem

Jag valde uppgiften ”Ett litet ekosystem” där jag hade lagt i jord, insekter, löv och en växt i en glasburk och sedan täppt igen locket. Sedan skulle man bara vänta och se hur länge burkens ekosystem skulle fungera. Man skulle också notera varje vecka för att avsluta uppgiften med att sammanställa informationen och på så sätt se hur utvecklingen i burken har gått. 

Jag blev nöjd med arbetet av många olika anledningar. En av anledningarna var att jag förstod uppgiften och syftet med den. Jag skulle se hur pass bra ett ekosystem fungerade inne i en lite igentäppt glasburk. Hur växter och djur överlevde och hur vattnets kretslopp fungerade. En annan anledning var att jag såg resultaten inne i burken och kunde enkelt avgöra vad som hade hänt. En av anledningarna var också att jag jobbade bra. Jag var fokuserad och intresserad av uppgiften och resultatet. Uppgiften intresserade mig eftersom jag tyckte det var intressant att se hur det skulle fungera och hur länge livet i burken skulle fungera. 


Jag har inte lärt mig så mycket utan bara fått lite mer förståelse för hur ett ekosystem kan fungera och hur det fungerade i burken. T.ex hur insekterna överlevde och hur vattnets kretslopp fungerade. 

torsdag 28 maj 2015

Being new in a class, challenges and advantages

It’s probably very hard to be new in a class. I’ve never experienced it myself and therefor I can’t imagine. 
Think about you walking in to the classroom alone, knowing no one, with more than 30 eyes on you. You don’t know anyone, you don’t know where to go, you don’t know what to say to fit in, you don’t know the people’s names who are staring at you, you don’t know anything. What you can do is to try to make friend and talk to people. That’s what it’s like to come to a new class. If you get to know someone, only one person can be enough, it will all get easier. They will introduce you to the others, show you around and keep you company so that you don’t have to sit alone. 

What’s good about it is that you make new friends and you get to start over. Although I think it’s not easy, it’s tough and you will face a lot of challenges.

Laboration- Ett litet ekosystem

Laboration 1- Ett litet ekosystem

Hypotes- Jag tror inte att djuren och växterna kommer överleva om det inte finns något hål i burken eftersom då kommer inget syre in och de kan inte andas. De kanske klarar sig ett tag tills syret är helt slut, då dör de. 

Syfte- Att man ska se med egna ögon och förstå hur ett ekosystem fungerar. Vad som behövs för att det ska finnas liv, hur det fungerar, på vilka sätt de olika växterna/djuren/vatten har användning av varandra.

Utförande- Vi tog en tog glasburk och la i lite jord, löv, en växt och några småkryp. Sedan stängde vi burken. Det enda vi gjorde efter var att regelbundet, en gång i veckan, titta i burken och notera vad som hade hänt.

Material- Glasburk, jord, växt, löv, en gråsugga och en mask.

Resultat- Vi fyllde burken den 14/4 2015

21 april- Jag har noterat att löven inte är nedbrutna. Och att en av maskarna har dött, jag ser inte mycket djurliv kvar i burken. Maskrosbladen är gröna och jorden är fuktig och brun. 

28 april- Löven har brutits ner lite. En maskros har börjat blomma ut. På insidan av glaset har det börjat imma, det beror på att vattenånga har avdunstat och fastnat på glaset. En av maskarna har dött. Maskrosbladen är fortfarande gröna och har inte dött än. 

12 maj- Den väger 498,6 gram. Löven har förmultnat lite och jag tror att djuren fortfarande lever (kan inte riktigt se). Det finns fortfarande lite imma på insidan av glaset. Blomman som växte ut tidigare är nu ganska vissen. 

19 maj- Den väger 451,3 gram nu vilket betyder att den har sjunkit i vikt. Löven är fortfarande bruna och har förmultnat lite. Bladen har börjat ruttna ännu mer och några djur lever fortfarande. Det finns knappt någon imma kvar på insidan av glaset. Blomman är nästan helt vissen. 

26 maj- Den väger 498.3 gram idag vilket betyder att den har gått upp i vikt igen. Löven har ruttnat ännu lite till och några djur lever forfarande. Det finns ingen imma på insidan av glaset. Blomman som en gång växt där inne har nu helt dött, men den finns fortfarande kvar. 

Diskussion/slutsats-  Vattnets kretslopp fungerade eftersom vattnet avdunstade, och lade sig på insidan av glaset, sedan droppade det ner igen och samma sak hände igen. Det är samma som i verkligheten då vattnet avdunstar och bildar moln och sedan regnar ner igen, bara att här kan det varken bildas moln som blåser iväg, eller det kan inte regna.
Fotosyntesen fungerade förmodligen helt okej eftersom växten inte dog direkt utan levde i ett par veckor och detsamma med djuren. Hade inget syre funnits så hade djuren och  växterna dött tidigare. Det beror på att solen lös på burken och att växterna på insidan fortfarande levde. 
Jag tror inte att det har möglat eftersom jag inte kan se något mögel, men det är inte omöjligt att det har hänt. 

Felkällor- En felkälla kan vara att man inte ser allt, i mitt fall var där en etikett som var svår att få bort i vägen. Och det är svårt att se vad som är i mitten av burken eftersom det är mycket annat i vägen så som blad, imma eller jord. 


Fundera-
1. Vad behöver burkens växter för att kunna leva?
Syre, solljus för att få energi, vatten för att kunna växa och koldioxid för att kunna bilda syre.

2. Vad behöver burkens djur för att kunna leva?
Syre, mat, vatten. Utan syre så kan ingen levande varelse leva eftersom alla behöver syre för att kunna andas. Utan mat kan inte heller varken djur eller människor leva eftersom vi får energi från mat. Utan vatten kan inte heller någon levande varelse leva eftersom vatten ger energi. 

3. Är det något i burken som så småningom kommer att ta slut?
Syret. eftersom djuren kommer andas och bilda koldioxid, växterna kommer inte kunna skicka ut hur mycket syre som helst. 

4. Kommer innehållet i burken att öka eller minska i vikt?

Jag tror att det kommer väga lika mycket eftersom jag inte kan se något som kommer väga mer efter än innan eller ta mycket vikt.

onsdag 27 maj 2015

Lag och rätt instuderingsfrågor

1)Varför har vi skrivna regler, normer och lagar?
För att vi ska kunna leva tillsammans och ha ett samhälle som fungerar på ett så bra sätt som möjligt. Också för att göra det enklare för oss människor att umgås. Det hade inte blivit ett hållbart samhälle utan lagar och regler.
T.ex inom idrott, trafiken och skolan så finns regler för att hålla allt i ordning. Hade vi inte haft regler i trafiken så hade det varit allmänt kaos, bilarna hade kört var de ville och folk hade skadats och dött regelbundet. På en fotbollsmatch hade folk slagit varandra och ingen struktur för spelet hade funnits. Därför är regler bra. Det samma gäller lagarna i vårt samhälle. 
2)Hur går det till när nya lagar stiftas?
Först kommer ett förslag från regeringen till riksdagen eller tvärtom. Motion/proposition. Talmannen meddelar därefter att ett förslag har kommit. Sedan förbereds och undersöks det i ett utskott. Tjänstemän får också utreda och kolla igenom en andra gång om förslaget är genomförbart. Utskottet skickar därefter tillbaka remissen och tar upp ärendet till votering (röstning). Det är riksdagen som har till uppgift att skapa eller stifta nya lagar. Riksdagen är Sveriges lagstiftande församling. Men som vi ska se är processen olika beroende på om det är en grundlag eller vanlig lag. 
3)Varför bryter man mot lagarna?
Det sägs ofta att arv och miljö påverkar vem som blir brottsling. Man kan t.ex ärva vissa egenskaper som t.ex bristande inre kontroll som skulle kunna medföra att man oftare hamnar i konflikt med folk. Miljön är också extremt påverkande. En som växt upp i stökiga miljöer kommer enligt forskning lättare i kontakt med kriminalitet. Umgås man med kriminella, bor i kriminella områden eller har förälder med missbruk så är det också större risk att man blir kriminell. Om man bor i ett hem med mycket alkohol, droger och våld så kanske föräldrarna har det svårare att ta hand om sina barn, de får då klara sig på egen hand och kommer lättare in på fel banor. Folk som blivit slagna som barn tar ofta till våld själva som lösning på problemet. 
Man kan ha blivit hotad till att göra ett brott där någon tvingat en att göra något mot ens vilja. Grupptryck där man blir pressad är också vanligt.
Vill man ha något eller behöver något så kan man sno eller råna det. T.ex råna en bank, kapa en bil eller sno pengar. 
Missbrukare behöver ofta mycket pengar för att finansiera sitt missbruk. Då blir det lätt att man gör brottsliga handlingar för att ha råd med det man behöver.
4)Berätta utförligt vad som händer från att polisen misstänker en person för ett brott, tills att dom faller. 
När polisen får reda på vilket brott som har hänt så gör de en förundersökning. Då pratar de med alla som kan berätta något om det som hänt. Detta kallas för förhör. Det kan också vara att få fram bevis om det finns för att hjälpa till att hitta den skyldiga. Bevisen kan senare användas mot den misstänkte i rättegången. Exempel på bevis kan vara fingeravtryck, fotavtryck, eller DNA. 
Om personen som är misstänkt hittas så får polisen gripa den. Polisen måste sedan inom 12 timmas få tag i en åklagare för att få personen anhållen. Man kan inte vara anhållen hur länge som helst. Senast klockan 12 på den tredje dagen måste åklagaren fatta ett beslut om den misstänkta ska släppas eller begäras häktad. Den begäran måste en domstol bekräfta. Då presenterar åklagaren skäl till varför den misstänkte ska fortsätta att hållas frihetsberövad. Om domstolen anser att bevisningen är tillräckligt stark kan personen häktas i upp till 14 dagar. Sedan måste åklagaren gå tillbaka till domstolen. 
När polisen har utrett brottet och det finns en misstänkt och bevis går åklagaren vidare och väcker åtal i en domstol. I domstolen kan den misstänkte antingen fällas för brott eller visas oskyldig och släppas fri. 
5) A) Varför är huvudförhandlingen offentlig? 
Eftersom alla ska kunna se vad som sker och det ska inte undanhållas någon. Det kan då uppkomma felaktiga spekulationer och misstankar. Man ska också ha insikt i hur myndigheterna jobbar. Man ska kunna se till att rättegången överhuvud taget har ägt rum, att allt har gått rätt till och att allt var rättvist. 
B) Varför gör man ibland undantag från offentlighetsprincipen vid huvudförhandlingar?
Ifall det är för personlig information, eller information som kan skada någon på ett ytterligare sätt så undanhåller man det i förebyggande syfte. Om te.x ett vittne känner sig hotat så hålls det från offentligheten för att ingen information ska hållas undan i rädsla eller för att vittnet ska bli hotat och gå osäkert efter rättegången. Har någon blivit utsatt för sexualbrott så är de aldrig offentliga. Mål som handlar om vårdnads havande är inte heller offentliga, inte heller mål där barn är inblandade över huvud taget. Mål som handlar om skilsmässor är aldrig heller offentliga. Rikets säkerhet skyddas alltid också, alltså om det finns någon information som kan störa rikets säkerhet så hålls det undan.

6) Vad kan de olika parterna i huvudförhandlingen göra om de är missnöjda med en dom?
Båda parterna kan överklaga domen. Det räcker att en av parterna har överklagat för en ny rättegång ska hållas. Tingsrätten överklagar till Hovrätten som sedan överklagar till Högsta Domstolen. Högsta Domstolen tar inte upp alla mål. Om något är prejudicerande, eller vid tveksamma fall där ord står mot ord, vid speciellt intresse eller nationsintresse.
7) Ge exempel på vad ett tvistemål är.
När det handlar om tvister mellan människor så kallas det tvistemål. T.ex vid mål som handlar om vårdnaden av barn vid en skilsmässa är det tvistemål. Där har uppkommit så kallad tvister mellan föräldrarna och barnen som gör det svårt att utreda. 
8) Skriv om vad som händer när ungdomar begår brott.
Du är från och med att du är 15 år straffmyndig. Det betyder att du kan dömas för de brott som du begår. Men vad händer då om man är under 15 år och begår ett brott? Man kan inte som under 15 åring dömas för ett brott utan tas istället hand om av de sociala myndigheterna. 
Många ungdomar som åker fast får åtalsunderlåtelse, det innebär att åklagaren beslutar att inte åtala den misstänkte. Det betyder att personen inte döms utan bara blir inskriven i straffregistret.
Man kan bli skyldig att göra samhällstjänst (jobba gratis i en viss period), bli skickad till ungdomsanstalt/ungdomsvård eller få böter. Betalar föräldrarna inte boten så står den kvar och får betalas senare. Fosterhem är också ett alternativ då man flyttas från sin hem miljö och får extra hjälp att t.ex ta sig ur droger eller liknande. Är man under 15 år och begår ett brott så kommer man med i straffregistret.
I åldrarna mellan 15-18 år så kan man fortfarande inte dömas som en vuxen, och man får lite straffrabatt. Man kan bli dömd till t.ex sluten ungdomsvård, det är tillåtet att häktas, man kan få åtalsunderlåtelse, samhällstjänst, fosterhem man kan få böter och det är möjligt att vid grövre brott få fängelsestraff. 
9) Redogör för olika typer av straff/påföljder och varför vi har straff/påföljder.
När man har begått ett brott så får man en påföljd(straff). Det finns en straffskala som visar hur strängt straffet ska bli. Man kan få ringa, normalt eller grovt brott. Några exempel på straff man kan få är böter, alltså att man måste betala en viss summa pengar. T.ex penningböter eller dagsböter, alltså en fast summa eller en böter som betalas av lite var dag.
Man kan också få villkorlig dom. Då hamnar man i straffregistret, men slipper alla straff. Begår man ett brott inom två år efter så kommer domstolen att räkna in även det första straffet i domen. Man kan också få skyddstillsyn, där man blir övervakad av någon, görs ett nytt brott så blir det fängelse istället. Samhällstjänst är ett straff som ofta kombineras med skyddstillsyn. Man kan behöva rensa ogräs eller plocka skräp. Allting utan att få betalt.
Fängelsestraff är det straff man oftast får för de grövre brotten. Man kan få allt mellan 2 veckor till livstids fängelsestraff. 
I vissa länder kan man få dödsstraff, det är enbart i avskräckande syfte för andra brottslingar. 
Syftet med straff och påföljder är att avskräcka andra att begå brott och att avskräcka brottslingen från att begå nya brott. 
Det är också ett sätt att få offret att känna att han eller hon har fått rättvisa. I många länder är det främsta syftet hämnd, men i Sverige ses det mer som ett sätt för brottslingen att förbättra sig. 
10) Vilken hjälp kan brottsoffer få? Hur kan hjälpen till brottsoffer förbättras enligt dig?
Den som utsatts för ett brott kallas brottsoffer. Att ha utsatts för ett brott beskrivs ofta som traumatiskt, alltså väldigt jobbigt och svårt. Många som har blivit rånade säger att de inte vågat gå ut och träffa på människor och känt att de förlorat kontrollen över sitt liv. För vissa kan det räcka med att prata om och bearbeta det som hänt. Andra behöver mer hjälp med t.ex ekonomiskt stöd, samtalsstöd skyddat boende eller skyddad identitet. Brottsofferjouren är en organisation som hjälper brottsoffer. Det är gratis och finns runt om i hela landet. De som arbetar där kallas stödpersoner och har tystnadsplikt. De kan alltså inte berätta för någon om vad de hört. 
Hos kvinnojouren inriktas det sig mest på kvinnor som råkat ut för brott, oftast har de blivit antingen misshandlade eller våldtagna. De får stöd i form av samtal och ibland även få plats att bo på för att komma undan den som misshandlat. 
För barn kan BRIS vara en bra organisation att vända sig till. Det är en ideell organisation där man kan vara helt anonym.
Det som kunde blivit bättre för brottsoffer är att det kunde funnits mer resurser till alla som hjälper till. T.ex sjukvården, terapeuter och de som man kan ringa och prata med. Det borde inte finnas någon karensdag (en dag då du inte får någon ersättning från jobbet då du är borta) eftersom många behöver verkligen pengarna och kan inte få in det på annat sätt, man kan då hamna i ekonomisk knipa vilket inte är något man behöver när man t.ex är psykiskt eller fysiskt sjuk. 
11) Vilka är polisens uppgifter?
Polisens uppdrag i Sverige är att minska brottsligheten och se till så att samhället är säkert och att mänskor är trygga. De löser också brott och håller ordning i trafiken. Men de förebygger också brott. Det gör dem genom att samarbeta med kommuner och skolor. Du ansöker också om pass hos polisen och söker tillstånd för att demonstrera, anordna en konsert eller sälja fyrverkerier. 
12) Vilken hjälp får den dömde i fängelset?
Man kan få hjälp att förändra sig genom att erbjudas hjälp att ta sig ur drogmissbruk och möjlighet att studera. KRIS (Kriminellas Revansch I Samhället är en förenings arbetar för att människor som hamnat i kriminalitet ska kunna återgå till ett normalt liv. 
13) Är du för eller emot dödsstraff? Motivera ditt svar väl.
Jag är emot dödsstraff. Jag grundar min åsikt på att jag tycker det är alldeles fel att döda. Man kan inte som stat mörda någon för något de har gjort fel. Personen får då ingen som helst chans att ångra sitt brott och förbättra sig, utan blir direkt dödad och det finns ingen väg tillbaks. Det är olagligt att döda någon och man får ett straff för det, då kan inte straffet vara att man själv blir mördad. Det är dubbelmoral. När någon blir avrättad är det inte den personen som får lida. Möjligen i ett par sekunder innan döden, men i det stora hela får personens (om den har några) anhöriga lida. 
Sätter man en oskyldig i fängelse så kan man bara släppa ut personen igen, men om man dödar någon och sedan kommer på att personen var oskyldig finns det inget sätt att få tillbaka honom/henne. 
Vissa säger att man dödar någon eftersom de är ett hot mot samhället, men det är inte heller hållbart. Fängelsen finns dels till för att skydda samhället för de som kan vara farliga för det. Man kan bura in någon istället för att döda den, då har den också en chans att ångra sitt brott och få en andra chans.
14) Förklara följande ord: 
a)rättsstat- Sverige är en rättsstat. Det betyder att du inte kan bli straffad för något brott som inte finns och att lagen är lika för alla.
b)åklagare- Det är den person som utsetts av staten för att föra statens talan mot den som är misstänkt för ett brott. En åklagare är jurist (har studerat juridik).
c)påföljd- Samma sak som straff
d)försvarsadvokat- En jurist som ska föra den tilltalades talan. 
e)gripa- Ta fast/arrestera
f)domare- Domare är ordförande i tingsrätten. Han eller hon har en juridik utbildning och är alltid den som levererar domen.
g)nämndeman- En man som blivit skickad av staten till en rättegång för att vara med och bestämma domen så att domen ska ha setts från olika perspektiv.
h)anhålla- När en misstänkt blir gripen så anhåller polisen personen. Personen blir sedan tillfälligt frihetsberövad tills det är bevisat att den ska häktas eller släppas fri.
i)åtala- När polisen utrett brottet och fått in tillräckligt med bevis så går åtalaren och väcker åtal i en domstol.
j)ed- Den som t.ex vittnar eller är en tolk under en rättegång, svär en ed. Eden innebär att personen svär på att tala sanning.
k)mened- Mened är när vittnet ljuger i domstolen och lögnen påverkar domen. Om rättegången får reda på att vittnet ljugit så kan vittnet bli dömt till fängelse.
l)häkta- Om åklagaren fattar beslutet att häkta den misstänkte så får personen max häktas i tre dagar. Häktningen begärs i domstolen. Om bevisen är tillräckligt starka, då man anser att personen är en fara för samhället så kan man häktas upp till 14 dagar. Efter 14 dagar behövs en omhäktning om den ska förbli häktad.
m)skyddstillsyn- När den misstänkte släpps fri men är ständigt övervakad är den under skyddsuppsyn.
n)villkorlig dom- Innebörden av villkorlig dom är att man hamnar i straffregistret. Begår man ett brott inom 2 år så räknar domstolen in det första brottet i domen.
o)rättspsykiatrisk vård- Det är vård som den dömde kan få efter rättegången. 
p)civil olydnad- När man på ett fredligt sätt protesterar mot ett beslut, eller bryter mot en lag man tycker är fel. För att få förändring. 

q)huvudförhandling- Det samma som rättegång. 

Civil olydnad/ Greenpeace

Civil olydnad frågor

1.. För att de inte ville att de skulle provborra i isen på Arktis och se efter om det fanns någon olja. Det fanns en stor risk att det skulle bli oljeutsläpp i haven. Därför protesterade Greenpeace mot detta. 
2. Någon som är aktiv i ett speciellt område eller riktar in sig på något. Aktivister försöker få sin vilja igenom genom protester, ockupationer eller kedja fast sig vid något som t.ex ska tas bort.
3. Aktivisterna har bl.a kedjat fast sig vid träd som ska fällas, ockuperat eller bosatt sig i hus som ska rivas och gömt flyktingar som ska utvisas. 
4. Jag tycker att släppa ut djur från laborationer som utför djurförsök är till viss del rätt. Djuren lider och mår inte bra av att bli testade, precis som människor hade mått. Men djuren har inget att säga till om och kan inte själva göra något åt saken. Därför är det till viss del rätt eftersom man räddar djuren och låter de leva i en bättre miljö. Men de som gör testerna gör det lagligt och har tillåtelse att göra det därför är det ju dels fel att göra det.
Att sabotera fartyg som jagar val är också till viss del rätt. Valarna som blir jagade mår inte heller bra av att vara jagade, och lider av den döden som de utsätts för. Valar är inte heller som fiskarna, extremt många utan bara ett begränsat antal. 

Att gömma papperslös flyktingar tycks också vara rätt även om det är olagligt. Flyktingarna har levt i tuffa förhållanden, kommit till Sverige men blivit tvingade att skickas tillbaka till deras hemland. Det är många som tycker det är rätt, och det är det till viss del. Men samtidigt är det olagligt att gömma flyktingar och man kan själv råka illa ut, därför borde man kanske inte riskera det.Civil 

tisdag 26 maj 2015

Labbrapport- Mitt ekosystem

Laboration 1- Ett litet ekosystem

Hypotes- Jag tror inte att djuren och växterna kommer överleva om det inte finns något hål i burken eftersom då kommer inget syre in och de kan inte andas. De kanske klarar sig ett tag tills syret är helt slut, då dör de. 

Syfte- Att man ska se med egna ögon och förstå hur ett ekosystem fungerar. Vad som behövs för att det ska finnas liv, hur det fungerar, på vilka sätt de olika växterna/djuren/vatten har användning av varandra.

Utförande- Vi tog en tog glasburk och la i lite jord, löv, en växt och några småkryp. Sedan stängde vi burken. Det enda vi gjorde efter var att regelbundet, en gång i veckan, titta i burken och notera vad som hade hänt.

Material- Glasburk, jord, växt, löv, en gråsugga och en mask.

Resultat- Vi fyllde burken den 14/4 2015

21 april- Jag har noterat att löven inte är nedbrutna. Och att en av maskarna har dött, jag ser inte mycket djurliv kvar i burken. Maskrosbladen är gröna och jorden är fuktig och brun. 

28 april- Löven har brutits ner lite. En maskros har börjat blomma ut. På insidan av glaset har det börjat imma, det beror på att vattenånga har avdunstat och fastnat på glaset. En av maskarna har dött. Maskrosbladen är fortfarande gröna och har inte dött än. 

12 maj- Den väger 498,6 gram. Löven har förmultnat lite och jag tror att djuren fortfarande lever (kan inte riktigt se). Det finns fortfarande lite imma på insidan av glaset. Blomman som växte ut tidigare är nu ganska vissen. 

19 maj- Den väger 451,3 gram nu vilket betyder att den har sjunkit i vikt. Löven är fortfarande bruna och har förmultnat lite. Bladen har börjat ruttna ännu mer och några djur lever fortfarande. Det finns knappt någon imma kvar på insidan av glaset. Blomman är nästan helt vissen. 

26 maj- Den väger 498.3 gram idag vilket betyder att den har gått upp i vikt igen. Löven har ruttnat ännu lite till och några djur lever forfarande. Det finns ingen imma på insidan av glaset. Blomman som en gång växt där inne har nu helt dött, men den finns fortfarande kvar. 

Diskussion/slutsats-  Vattnets kretslopp fungerade eftersom vattnet avdunstade, och lade sig på insidan av glaset, sedan droppade det ner igen och samma sak hände igen. Det är samma som i verkligheten då vattnet avdunstar och bildar moln och sedan regnar ner igen, bara att här kan det varken bildas moln som blåser iväg, eller det kan inte regna.
Fotosyntesen fungerade förmodligen helt okej eftersom växten inte dog direkt utan levde i ett par veckor och detsamma med djuren. Hade inget syre funnits så hade djuren och  växterna dött tidigare. Det beror på att solen lös på burken och att växterna på insidan fortfarande levde. 
Jag tror inte att det har möglat eftersom jag inte kan se något mögel, men det är inte omöjligt att det har hänt. 

Felkällor- En felkälla kan vara att man inte ser allt, i mitt fall var där en etikett som var svår att få bort i vägen. Och det är svårt att se vad som är i mitten av burken eftersom det är mycket annat i vägen så som blad, imma eller jord. 


Fundera-
1. Vad behöver burkens växter för att kunna leva?
Syre, solljus för att få energi, vatten för att kunna växa och koldioxid för att kunna bilda syre.

2. Vad behöver burkens djur för att kunna leva?
Syre, mat, vatten. Utan syre så kan ingen levande varelse leva eftersom alla behöver syre för att kunna andas. Utan mat kan inte heller varken djur eller människor leva eftersom vi får energi från mat. Utan vatten kan inte heller någon levande varelse leva eftersom vatten ger energi. 

3. Är det något i burken som så småningom kommer att ta slut?
Syret. eftersom djuren kommer andas och bilda koldioxid, växterna kommer inte kunna skicka ut hur mycket syre som helst. 

4. Kommer innehållet i burken att öka eller minska i vikt?

Jag tror att det kommer väga lika mycket eftersom jag inte kan se något som kommer väga mer efter än innan eller ta mycket vikt.

måndag 25 maj 2015

Tänk efter 6:2


T1)  Hur kan du kontrollera om x = 6 är lösning till ekvationen 8 + x = 13?
Hur tänker du när du löser ekvationerna
Om jag vill ha fram vad x är måste jag i detta fallet räkna 13-8=x.
13-8=5
Då ser jag att x=5.
Eftersom jag vill veta om x=6 så räknar jag 13-6 och ska då få svaret 8. Får jag svaret 8 så vet jag att x=6.
13-6=7 
Då ser jag att x inte är 6 eftersom svaret på ekvationen inte blir 8 som det skulle bli.

T2) 
a) x+7=21
För att lösa ekvationen så subtraherar jag 21-7, på så sätt får jag fram x.
21-7=14
x=14
b) x–8=20
För att lösa ekvationen så adderar jag 20+8, på så sätt får jag fram x.
20+8=28
x=28
c) 6x=18
För att lösa ekvationen så dividerar jag 18/6, på så sätt får jag fram x.
18/6=3
x=3
d)x/3=10
För att lösa ekvationen så multiplicerar jag 10x3, på så sätt får jag fram x.
10x3=30
x=30

T3)

a) 2x+3=15
För att lösa ekvationen så subtraherar jag 15-3 och dividerar sedan differensen med 2, på så sätt får jag fram x.
15-3/2=6
x=6
b) x/4–2=3
För att lösa ekvationen så adderar jag 3+2 och multiplicerar sedan summan med 4, på så sätt får jag fram x.
3+2x4=20
x=20 

T3)  Detta är början på ett mönster med
kulor. Uttrycket 3n + 2 visar hur 
många kulor det sammanlagt
behövs till n st röda kulor.

a)Arvid har 20 röda kulor i sitt mönster. Hur många har han sammanlagt?
3n+2= totalsumman
n=20
3x20+2=62
Han har sammanlagt 62 st kulor
b) Ebba har sammanlagt 47 kulor i sitt mönster och påstår att det finns 15 röda kulor i hennes mönster. Visa om Ebba har rätt.
47=totalsumman
47-2=45
45/3=15
Ja, Ebba har rätt
c) Leo har sammanlagt 101 kulor. Hur många röda kulor finns i hans mönster?
101=totalsumman
101-2=99
99/3=33

Det finns 33 röda kulor