tisdag 31 maj 2016

Idrottsläraren reflektion

Ser det likadant ut på din skola?
Jag tycker det är lite likadant på våran skola, och förmodligen på de allra flesta skolorna nu för tiden. Men skillnaden på våran skola är att här finns det inte ipad utan istället använder folk sina mobiler, datorerna eller pratar. 
Dock tror jag inte det har med ”våran generation” eller att vi lever i en internet generation att göra, utan mer med åldern. Jag tror inte att tonåringar som var i samma ålder som mig för 15 år sedan var ute mer på rasterna än tonåringar idag. De satt då istället inne och pratade och var inte ute mer på rasterna. Detta handlar om status, att tonåringar inte har lika mycket energi eller att det inte finns så mycket aktiviteter som tonåringar tycker om. Det enda som skiljer nu är att vi håller på mer med mobil och dator medan de mest pratade.

Vad skulle behövas för att jag skulle bli mer aktiv på rasterna?
Det som skulle behövas för att göra skillnad på denna skolan är att lärarna säger till mer under rasterna att man ska gå ut. Det ska även finnas mer tonårs anpassade aktiviteter, alltså inte bara King Out osv då det inte attraherar ungdomar utan mest yngre barn. Det skulle även underlätta ifall man hade längre raster då vi främst har 10 minutersraster då man inte hinner göra särskilt mycket och det blir oftast att man bara sitter utanför klassrummet och väntar på läraren. Så istället för kanske 3 korta raster så har man 1 eller 2 lite längre då man hinner gå ut och hitta på något.
De kan även se till att ingen använder sina datorer på rasterna och att de alltid är i klassrummet. Annars tror jag inte det finns några lösningar då man inte kan ta någons mobil ifrån de under rasterna. 

Behövs det en ”Kalle”?
Jag tror inte att man behöver någon Kalle för att göra skillnad utan det beror på ifall lärarna pushar på eller inte. Dock hade en Kalle kanske kunnat få elever att ändra sina åsikter om användning av mobiler och träning osv vilket han lyckas med på den skolan han besöker.

Vad tycker du om Kalles idrottslektion med iPads?
Jag tyckte inte att lektionen där man fick använda iPaden var speciellt bra. Jag tror inte det gav eleverna en större motivation att träna för att de fick hitta egna övningar utan mest isåfall för att det var något unikt och en grej som inte gjorts förut. Men då är det istället en bättre idé att ge eleverna mer utrymme att bestämma själv vad som ska göras. Jag själv hade inte uppskattat idrotten mer ifall vi hade fått använda datorerna och jag tror bara det skulle ta fokus från lektionen.


Sammanfatta
Jag tycker det var ett intressant och lärorikt program. Jag fick en annan uppfattning av problemet med mobiler än vad jag hade sedan tidigare. Det var förmodligen för att han fick det att verka som något negativt trots att det finns många positiva aspekter också. 

Jag tycker det är ett bra program med ett bra syfte. Han bidrar till en större förståelse för problem med övervikt, stillasittande, utanförskap och mobilanvändning. Han ändrar även på elevernas uppfattning av idrott och får eleverna att tänka om och ger de en positiv syn på idrott vilket är bra. Detta programmet bidrar till att ungdomar rör på sig mer vilket senare kommer göra att det inte uppstår stora problem med övervikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar