tisdag 31 maj 2016

Film utvärdering VT 16

Utvärdering-

Skatten

Gjord av- Wilma, Oda-Linn, Edvin & Johan

Filmen handlar om en skatt som är gömd i Ravinen. Jag (Wilma) försöker hitta skatten men blir tillfångatagen av ett monster som vaktar skatten. Edvin och Oda-Linn räddar mig och sedan hittar vi tillsammans skatten.

Hur upplever du arbetsprocessen?
Jag tycker att arbetsprocessen är bra. Den ger ungefär rätt mängd med tid till att filma och redigera filmen. Det var bra att vi skapade musiken parallellt med att vi filmade och under en annan lektion. Detta gjorde också så att man blev mer insatt i arbetet då det täckte en större del av tiden i skolan och det bidrog till att man var mer engagerad och arbetet blev bättre.

Hur fungerar kombination musik+film?
Det fungerade bra och var roligt. Man fick pröva på lite nya saker, som att skapa egen musik som skulle passa till filmen. Även att filma på olika platser och med olika metoder var intressant. 
Det var också roligt att se hur musiken förstärkte och höjde innehållet i filmen.

Hur har arbetsfördelningen fungerat i gruppen?
Jag tycker det har fungerat relativt bra. Alla har haft olika uppgifter som har fungerat bra, men en person i gruppen har tagit lite extra mycket plats utan att diskutera med gruppen ifall den skulle ta det ansvaret. Vi andra försökte hjälpa till osv men det var lite svårt då personen hade väldigt klart för sig hur det skulle se ut och var inte öppen för diskussion. Men det var inte så att ingen hade något att göra utan alla var delaktiga på olika sätt.

Vad har du lärt dig?
Jag har lärt mig olika sätt att filma och hur man kan förmedla olika saker bara med hjälp av perspektiv. Även att musik kan förstärka filmen extremt mycket. Jag har lärt mig olika tekniker som man kan använda när man skapar och spelar in en egen låt.

Vem har arbetat med Storyboard/manus/rekvisita/bild/redigering?
Vi hjälptes åt med det allra mesta men jag ritade bilderna i storyboarden, alla var med och skrev manuset, vi hade ingen rekvisita i filmen förutom några enstaka saker som vi lätt fixade. T.ex kläder, ett choklad osv. 
Alla hjälptes även åt med att filma då det fanns scener där en person inte var med och den personen fick då filma istället.
Edvin redigerade största delen av filmen då allt material fanns på hans dator och han inte ville att vi andra skulle göra det samt att vi andra inte brydde oss om det utan lät honom göra det.


2 stars and a wish.

* En sak som var bra och gick bra var att samarbeta och vi alla hade liknande ideér som vi tillsammans la ihop och skapade filmen. Alla tog sitt ansvar och bidrog med det man själv kunde, vi kompletterade varandra bra och inga konflikter uppstod.

* Vad som också var bra var att det var en rolig uppgift. Den skiljer sig från de allra flesta uppgifter som vi gör i skolan då vi fick både filma, redigera och skapa musik själv. Man fick ta väldigt mycket ansvar, och det var en större och bredare uppgift som man blev mer engagerad i än om den bara skulle gälla en kortare period eller utan musikskapandet.

! Det som var negativt var att vi inte fick ihop det jättebra med tiden. Eftersom vi skulle cykla till Ravinen varje lektion fram och tillbaka, vilket tar ungefär 10-15 minuter enkel väg så blev det svårt. Vi hade mindre tid när vi väl var framme och blev tvungna att skynda på. Detta gjorde att vissa scener inte blev riktigt som vi ville då vi gjorde de under stress.

Dock går det inte att lösa detta problemet, men till nästa gång ska vi tänka på att filma på ett ställe som ligger närmre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar