T1 Förklara varför (–2) är större än (–5).
Eftersom båda talen är negativa så är (-2) större än (-5). Det beror på att (-2) är närmre 0 än (-5). Hade vi räknat positiva tal hade 5 varit större än 2, men inte i detta fallet. Om vi ser en termometer framför oss så kan vi lätt förstå att (-2) är varmare än (-5) eftersom det talet är lägre. Alltså så ligger det ena talet närmre 0 än det andra. 0 är det högsta negativa talet och det som ligger närmst positiva tal. Talet noll är varken positivt eller negativt.
T2
a Förklara varför (–5) – 3 = (–8) och varför 5 – (–3) = 8.
a Förklara varför (–5) – 3 = (–8) och varför 5 – (–3) = 8.
Om man har ett negativt tal och subtraherar det med ett positivt tal så blir differensen negativ. Alltså bli (-5)-3=(-8).
Om man har ett positivt tal och subtraherar det med ett negativt tal så blir differensen positiv.
5-(-3)=8.
b Vilka olika betydelser har minustecknen i 5 – (–3) = 8?
Det första minustecknet i detta talet visar vilket räknesätt som ska användas i uträkningen.
Det andra minustecknet som är innanför parenteserna visar att det talet är ett negativt tal. (-3)=negativt.
T3
a Vad menar man när man säger: ”plus minus noll”.
a Vad menar man när man säger: ”plus minus noll”.
Det betyder att man har 0. Varken mer eller mindre än 0. Och att siffran inte ändras.
b Vilken är lösningen till ekvationen x + 6 = 4?
Om jag har x+6=4 så måste jag lösa vad x är i ekvationen. Jag tänker då att x+6=4 och vad är då x? Det måste vara ett negativt tal eftersom 4 är mindre än 6 och vårt räknesätt är addition. 4-6=(-2). Nu vet jag att den första termen är (-2).
Och att svaret är (-2)+4=6
x=(-2).
c Det tog lång tid innan man började räkna med negativa tal, trots att man länge använt subtraktioner. Varför?
Ända fram till 1700-talet så var 0 det minsta talet och negativa tal fanns inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar