Separationsmetoder/Blandningar kan delas upp
Uppgift
Du får en blandning av jord, grus, vatten, salt och karamellfärg. Uppgiften är att dela upp de olika ämnena.
Syfte
Visa att man på egen hand kan placera och utföra ett försök. Skriva laborationsrapport. Söka och använda information. Läs s.32 (de första styckena) och s.33. Lära sig om de olika separationsmetoderna.
Hypotes
Jag tror inte att det går att dela på allt eftersom vattnet och karamellfärgen har fått alla ämnen att flyta ihop och blandas. Men jag tror att man kan få bort vattnet, karamellfärgen och saltet.
Material
Grus, jord, vatten, salt, karamellfärg, sil, tratt, melittafilter, glasskål, petriskål, E-kolv, sked.
Utförande
Vi började med att sila hela blandningen för att separera grus och jord från resten.
Sedan tog vi än ännu mindre sil och separerade jorden från gruset.
Sedan tog vi en tratt och filtrerade blandningen genom en tratt med melitta filter och kolpulver. Då separerades vattnet från resten.
Sedan lät vi en burk med karamellfärg och salt stå. Då torkade karamellfärgen och saltet blev kvar.
Resultat
Vi lyckades separera ut gruset och jorden.
Vi lyckades separera ut vattnet från blandningen.
Vi lyckades separera saltet och karamellfärgen från resten.
Slutsats
Min hypotes stämde inte eftersom det gick att separera allt men det trodde inte jag. Nu vet jag att det går. Jag tycker att separationsmetoderna är smarta eftersom det är enkla sätt att separera olika blandningar. Att separera vattnet med kolpulver och melitta filter är enkelt. Att separera grus och jord är också enkelt eftersom man bara behöver en sil. När man separerar saltet från karamellfärgen så skrapar man av saltet från det torkade och så har man karamellfärgen kvar.
Felkällor: Hade vi fått mer tid av läraren hade vi hunnit göra allt.
Förbättringar: Hade vi tagit vatten och saltblandningen och lagt i en petriskål så hade vi fått vita och rena saltkristaller.
Wilma
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar